Page 13 - ANTALLAKTIKA-MAY-2020
P. 13

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
               Τι ξέρεις για το σύστημα μετάδοσης;




               Πως άραγε «μπαίνουν» οι ταχύτητες; Δες από ποια εξαρτήματα αποτελείται το σύστημα
               μετάδοσης και σε τι χρησιμεύει το καθένα.

               Συμπλέκτης                                            βρίσκεται μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν η με-

                                                                     τάδοση γίνεται στους πίσω τροχούς -και ο κινητήρας
                 Το  βασικό  μέρος  της  μετάδοσης  και  το  πιο  γνω-  είναι μπροστά- το κιβώτιο ταχυτήτων με το διαφορι-
               στό εξάρτημα της είναι φυσικά ο συμπλέκτης ή αλ-      κό συνδέονται με έναν άξονα.
               λιώς αμπραγιάζ. Ο ρόλος του είναι να απομονώσει        Το ανοιχτό διαφορικό είναι το πιο απλό σε κατα-
               κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν θες να        σκευή, ενώ αναζητά τον πιο εύκολο τρόπο για να
               αλλάξεις ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζε-      μεταφέρει τη δύναμη του κινητήρα. Αυτό σημαίνει
               ται οι ομαλές αλλαγές και η σύνδεση του κινητήρα με   πως αν ένας τροχός βρεθεί στον αέρα ή πατήσει σε

               τα υπόλοιπα μέρη του συστήματος μετάδοσης. Υπάρ-      ολισθηρό έδαφος, αυτόματα όλη η ισχύς του κινητή-
               χουν αρκετά είδη συμπλέκτη, τα οποία είναι κατάλλη-   ρα θα περάσει σε αυτόν, καθιστώντας ανενεργό τον
               λα για διάφορα αυτοκίνητα, αλλά και στυλ οδήγησης.    απέναντι τροχό που πατάει σε σταθερό έδαφος.
               Ο πιο συνηθισμένος είναι ο ξηρός συμπλέκτης,           Από την άλλη το μπλοκέ διαφορικό έχει παρό-
               που τον συναντάμε στα περισσότερα αυτοκίνητα με       μοια σχεδίαση με το ανοιχτό, αλλά με τη δυνα-
               χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων , ενώ από την άλλη τα   τότητα κλειδώματος. Αυτό το κλείδωμα γίνεται με
               αυτόματα κιβώτια δουλεύουν με  υδραυλικό.             έναν, ηλεκτρικό, πνευματικό ή υδραυλικό μηχανισμό,

               Κιβώτιο                                               για να κλειδώνει τους δύο «πλανήτες». Ο μηχανισμός
                                                                     αυτός ενεργοποιείται, συνήθως, χειροκίνητα με κά-
                 Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύστημα το οποίο     ποιο διακόπτη στο εσωτερικό, και υποχρεώνει του
               επιτρέπει την αλλαγή σχέσης της μετάδοσης του         τροχούς να κινούνται με την ίδια γωνιακή ταχύ-
               κινητήρα  στους  τροχούς  και  τοποθετείται  κοντά    τητα.
               στον κινητήρα. Ανάλογα με τη σχέση του κιβωτίου
               ταχυτήτων, αυξάνονται ή μειώνονται οι στροφές του  Ημιαξόνιο
               κινητήρα και ανάλογα αυξάνεται ή μειώνεται η τα-       Είναι  υπεύθυνο  για  την  μεταφορά  της  ροπής
               χύτητα του αυτοκινήτου. Τα πιο διαδεδομένα συ-        από  το  διαφορικό  στους  κινητήριους  τροχούς.

               στήματα μετάδοσης είναι το μηχανικό και το αυ-        Στην ουσία μιλάμε για ένα αρθρωτό περιστρεφόμε-
               τόματο.  Τα  τελευταία  χρόνια  έχουν  εξελιχθεί  νέα   νο άξονα, ο οποίος βρίσκεται στον εμπρός ή στον πί-
               ημιαυτόματα συστήματα μετάδοσης όπως το σειρι-        σω τροχούς, ανάλογα από πού μεταδίδεται η κίνηση.
               ακό, χωρίς συμπλέκτη και το συνεχώς μεταβαλλό-
               μενων σχέσεων (CVT). Παράλληλα το κιβώτιο που
               γνωρίζει, τελευταία, μεγάλη άνθιση είναι το διπλού
               συμπλέκτη.

               Διαφορικό


                 Την  περιστροφή  των  τροχών  αναλαμβάνει  το
               σύστημα του διαφορικού, το οποίο αποτελείται από
               γρανάζια. Όταν η κίνηση μεταφέρεται στους μπροστι-
               νούς τροχούς, δεν υπάρχει κεντρικός άξονας (εφό-
               σον είναι και ο κινητήρας μπροστά) και το διαφορικό

                                                                   13




          ANTALLAKTIKA_MAIOS_2020.indd   13                                                                       2/6/2020   7:05:32
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18