Page 4 - 06-2020_antallaktika
P. 4
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Πως θα προστατεύσεις τον καταλύτη σου
Ο καταλύτης ενός αυτοκινήτου είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέρη της εξάτμισης. Ωστόσο
υπάρχουν «εχθροί» που τον καταστρέφουν! Δες ποιοι είναι και πως θα τον προστατέψεις;
Πως προκαλείται η φθορά - Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλι-
κό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης, είναι πιθα-
Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι μία νό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα)
από τις βασικές αιτίες που φθείρουν πρόωρα στις κεφαλές των βαλβίδων, αφού από τη στιγμή
τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρ-
φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτο- κώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η
κίνητο για παράδειγμα περάσει από νερά, η απότομη καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή.
αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει. - Όταν το υλικό που βρίσκεται μέσα στον κα-
Κάτι ακόμα που πρέπει να προσέξεις είναι η ταλύτη έχει διαλυθεί, κατά τη μετακίνηση παρά-
οδήγησή σου. Λόγω θέσης, αποτελεί τμήμα του συ- γει θόρυβο, αφού έρχεται σε επαφή με τα μεταλλι-
στήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώμα- κά τοιχώματα του καταλύτη. (κουδουνίζει).
τος, είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Έτσι ένα χτύπη-
μα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη 6 τρόποι για να τον προστατεύσεις
ορθή λειτουργία του.
Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος 1. Δεν πρέπει να επιλέγεται νεκρά στο κιβώτιο
τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκα- ταχυτήτων, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κατηφο-
λέσει φθορά, αφού αλλάζει την ενδεδειγμένη ανα- ρικό δρόμο.
λογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Επιπροσθέ- 2. Θα πρέπει να υπάρχει μια ολιγόλεπτη... υπο-
τως όταν κινείσαι με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ η μονή στο πάτημα του γκαζιού. Μέχρι το μοτέρ να
ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την φτάσει στη σωστή θερμοκρασία καλό είναι να μην
ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυ- ανεβάζουμε έντονα ρυθμό περιστροφής στον κινη-
τήρα.
σίμου. Τέλος η προσπάθεια- πάνω από 4-5 φο- 3. Δε βάζεις μπροστά ποτέ καταλυτικό αυτοκί-
ρές- να βάλεις εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέ-
σει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυτη νητο σπρώχνοντάς το.
βενζίνη στην εξάτμιση. 4. Πρέπει μετά από μεγάλο ταξίδι το όχημα να
δουλεύει για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα στο
Ποια είναι τα σημάδια της βλάβης ρελαντί, ώστε να επανέλθει στη φυσιολογική θερ-
μοκρασία λειτουργίας.
- Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από χαλα- 5. Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε καμία περί-
σμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίν- πτωση βενζίνη με μόλυβδο.
δυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων. 6. Στο ξεκίνημα του κινητήρα δεν πρέπει να
- Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το πατάει ο χρήστης το γκάζι.
υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται
και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης.
- Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρη-
μένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμε-
να από τον κινητήρα καυσαέρια, με αποτέλεσμα το ολο-
κληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης.
4