Page 14 - 07_2020 ANTALLAKTIKA
P. 14
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
κός ενισχυτής φρένων. Εάν είναι σε κακή κατά- της κατασκευής (κόστος).
σταση, τότε δεν θα εφαρμοστεί η πλήρης δύναμη
που απαιτείται, για να ενεργοποιηθεί ο κύριος κύ- Πότε χαλάνε;
λινδρος, ώστε να συμπιεστεί το υγρό των φρένων. Το αυτοκίνητο μπορεί να έρχεται σε επαφή με το
Το πεντάλ θα πάει μέχρι το πάτωμα και το αυτοκί- δρόμο μόνο μέσω του πέλματος των τροχών, αλλά
νητο θα σταματήσει πιο δύσκολα. όλο του το βάρος και η συμπεριφορά του εξαρτάται
Τέλος ακόμα μία αιτία, είσαι εσύ ο ίδιος! Κι όμως! από τις αναρτήσεις που αναλαμβάνουν να συμβι-
Πρέπει να ξέρεις, ότι όσο περισσότερο χρησιμο- βάσουν τα ασυμβίβαστα, την άνεση και την ποιότη-
ποιείς τα φρένα, τόσο πιο θερμό γίνεται το υγρό τα κύλισης, με το σωστό έλεγχο και την προβλεπό-
φρένων, με αποτέλεσμα να ρευστοποιείται περισ- μενη συμπεριφορά στο όριο.
σότερο. Όσο πιο «λεπτό» είναι το υγρό, τόσο πε- Οι αναρτήσεις του αυτοκινήτου είναι από τα μέρη
ρισσότερη δύναμη χρειάζεται, ώστε να ασκηθεί η που καταπονούνται συνέχεια, με κάθε χιλιόμετρο
πίεση που χρειάζονται τα φρένα για να λειτουρ- που διανύεις. Σε αντίθεση με τον κινητήρα, στον
γούν. Άρα υπάρχει η πιθανότητα το σύστημα πέδη- οποίο αλλάζεις λάδια και κάνεις σέρβις για να δια-
σής σου να μην είναι σε θέση να παράγει τη ανα- τηρήσεις τη λειτουργία και την απόδοσή του σε βά-
γκαία δύναμη. Έτσι, εάν το πεντάλ φτάνει συχνά θος χρόνου, τα αμορτισέρ είναι κλειστά συστήματα
στο πάτωμα και δεν μπορείς να βρεις μηχανικό λό- με πεπερασμένη διάρκεια ζωής, όπως και τα ελα-
γο, ίσως πρέπει να σκεφτείς να αλλάξεις το στυλ τήρια που τα συνοδεύουν.
οδήγησης σου. Οι καταπονήσεις αυξάνονται γεωμετρικά με τα
Ο ρόλος της ανάρτησης φορτία που μεταφέρεις, τον αριθμό των επιβατών
που έχεις συνήθως και τις λακκούβες και τους κα-
Με τον όρο ανάρτηση ενός οχήματος αναφερό- κοτράχαλους δρόμους στους οποίους κινείσαι.
μαστε σε μια κατασκευή, η οποία αποτελείται από Δυστυχώς, η απόδοσή τους πέφτει σταδιακά, κά-
τα γνωστά σε όλους μας αμορτισέρ, τα ελατήρια, νοντας δυσκολότερη τη συνειδητοποίηση του ση-
την αντιστρεπτική δοκό και κάποια εξαρτήματα συ- μείου στο οποίο παύουν να αποδίδουν σύμφωνα
γκράτησης, όπως αρθρώσεις και ράβδους. Ο τρό- με τις προδιαγραφές τους μέχρι να είναι πλέον πο-
πος σχεδίασης των τελευταίων καθορίζει σε μεγά- λύ αργά.
λο βαθμό το είδος της ανάρτησης. Ουσιαστικά, η
ανάρτηση είναι το σύνολο των εξαρτημάτων που
διαχωρίζουν την αναρτημένη μάζα (πλαίσιο, κινη-
τήρας, σύστημα μετάδοσης) από τη μη αναρτημένη
μάζα του οχήματος (ζάντες, δισκόφρενα, ελαστι-
κά). Η ύπαρξη συστήματος ανάρτησης είναι ζω-
τικής σημασίας για ένα αυτοκίνητο, τόσο για την
εξασφάλιση υψηλού επιπέδου άνεσης των επιβα-
τών, όσο για την οδική συμπεριφορά και τη βελτί-
ωση της ενεργητικής ασφάλειας.
Η επιλογή του καταλληλότερου είδους ανάρτη-
σης είναι μία δύσκολη απόφαση για τους μηχανι-
κούς των αυτοκινητοβιομηχανιών, μιας και πρέπει
να βρεθεί η «χρυσή τομή» ανάμεσα στην άνεση,
την οδική συμπεριφορά και την πολυπλοκότητα
14