Page 20 - 09 2020 ANTALLAKTIKA
P. 20
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Ποια είδη ανάρτησης υπάρχουν;
Οι δύο μεγάλες κατηγορίες λοιπόν των αρχι-
τεκτονικών των αναρτήσεων είναι οι ανεξάρτη-
τες και οι μη ανεξάρτητες διατάξεις. Ανεξάρτητη
ανάρτηση σημαίνει πως αυτά που αντιμετωπίζει
ο ένας τροχός, ο άλλος δεν τα γνωρίζει ο άλλος,
ενώ μη ανεξάρτητη σημαίνει ότι τα «προβλήματα»
του ενός τροχού αφορούν και τον άλλο. Στις μέρες
μας, η πιο κλασική μη (ήμι)ανεξάρτητη ανάρτηση
είναι ο ημιάκαμπτος άξονας και η πιο κλασική ανε-
ξάρτητη είναι ο άξονας πολλαπλών συνδέσμων. τομέα. Δεν μπορεί να συνυπάρχει η μέγιστη άνε-
Στην κορυφή των αναρτήσεων τοποθετούνται τα ση με τη μέγιστη πρόσφυση, όπως και η άνεση σε
διπλά ψαλίδια, ενώ στην βάση ο άκαμπτος άξονας.
«ταχύτητες πόλεως», με την ευστάθεια σε υψηλές
Πως γίνεται η επιλογή ταχύτητες . Η κατανόηση των απαιτήσεων του οδη-
μίας καινούριας ανάρτησης γού, είναι ένας σημαντικός παράγοντας επιλογής
αμορτισέρ-ελατηρίων, έχοντας πάντα κατά νου, ότι
Η επιλογή του καταλληλότερου είδους ανάρτη- δεν μπορεί να υπάρξει σύστημα ανάρτησης χωρίς
σης είναι μία δύσκολη απόφαση για τους μηχανι- συμβιβασμούς. Για παράδειγμα, μια σκληρή ανάρ-
κούς των αυτοκινητοβιομηχανιών, μιας και πρέπει τηση προσφέρει κατά κανόνα, καλύτερο έλεγχο
να βρεθεί η «χρυσή τομή» ανάμεσα στην άνεση, του οχήματος όμως είναι ανυπόφορη σε καθη-
την οδική συμπεριφορά και την πολυπλοκότητα μερινή χρήση, ειδικά σε ελληνικού τύπου οδο-
της κατασκευής (κόστος). στρώματα. Μια μαλακή ανάρτηση είναι εξαιρετικά
Η σχεδίαση ενός συστήματος ανάρτησης και πιο άνετη σε καθημερινή χρήση, όταν όμως οι ρυθ-
μοί ανέβουν ή οι στροφές έρθουν, ο έλεγχος του
οχήματος είναι προβληματικός δημιουργώντας αί-
σθημα ανασφάλειας σε οδηγό και επιβάτες. Ας
προσπαθήσουμε να ψηλαφίσουμε, τι
καθορίζει τις κύριες ιδι-
ότητες των αναρτήσε-
ων.
συγκεκριμένα η επιλογή ελα-
τηρίων και αμορτισέρ, δεν είναι πο-
τέ «τέλεια». Είναι πολύ καλή για μια συγκεκρι-
μένη χρήση, αλλά πάντα θα υστερεί σε κάποιον
20