Page 4 - 05 2021 ANTALLAKTIKA
P. 4
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Ποια είναι η δουλειά της ανάρτησης;
Νιώθεις ότι το αυτοκίνητό
σου πάει «πάνω-κάτω»
σαν βάρκα στο κύμα; Δεν
αισθάνεσαι άνετα στις
στροφές; Μάλλον έχεις
κάποιο πρόβλημα στην
ανάρτηση του αυτοκινήτου
σου; Πριν προβείς σε
αλλαγές δες ποια είναι
η λειτουργία της και
πως θα επιλέξεις ένα
καινούριο σύστημα.
Τι είναι η ανάρτηση και τον άλλο. Στις μέρες μας, η πιο κλασική μη (ήμι)
ανεξάρτητη ανάρτηση είναι ο ημιάκαμπτος άξονας και
Με τον όρο ανάρτηση ενός οχήματος αναφερόμα- η πιο κλασική ανεξάρτητη είναι ο άξονας πολλαπλών
στε σε μια κατασκευή, η οποία αποτελείται από τα γνω- συνδέσμων. Στην κορυφή των αναρτήσεων τοποθε-
στά σε όλους μας αμορτισέρ, τα ελατήρια, την αντι- τούνται τα διπλά ψαλίδια, ενώ στην βάση ο άκαμπτος
στρεπτική δοκό και κάποια εξαρτήματα συγκράτησης, άξονας.
όπως αρθρώσεις και ράβδους. Ο τρόπος σχεδίασης
των τελευταίων καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το είδος Πως γίνεται η επιλογή
της ανάρτησης. Ουσιαστικά, η ανάρτηση είναι το σύ- μίας καινούριας ανάρτησης
νολο των εξαρτημάτων που διαχωρίζουν την αναρτη-
Η επιλογή του καταλληλότερου είδους ανάρτησης
μένη μάζα (πλαίσιο, κινητήρας, σύστημα μετάδοσης) είναι μία δύσκολη απόφαση για τους μηχανικούς των
από τη μη αναρτημένη μάζα του οχήματος (ζάντες, δι- αυτοκινητοβιομηχανιών, μιας και πρέπει να βρεθεί η
σκόφρενα, ελαστικά). Η ύπαρξη συστήματος ανάρτη- «χρυσή τομή» ανάμεσα στην άνεση, την οδική συμπε-
σης είναι ζωτικής σημασίας για ένα αυτοκίνητο, τόσο ριφορά και την πολυπλοκότητα της κατασκευής (κό-
για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου άνεσης των επι- στος). Η σχεδίαση ενός συστήματος ανάρτησης και
βατών, όσο για την οδική συμπεριφορά και τη βελτίω- πιο συγκεκριμένα η επιλογή ελατηρίων και αμορτισέρ,
ση της ενεργητικής ασφάλειας. δεν είναι ποτέ «τέλεια». Είναι πολύ καλή για μια συ-
Ποια είδη ανάρτησης υπάρχουν; γκεκριμένη χρήση, αλλά πάντα θα υστερεί σε κάποιον
τομέα. Δεν μπορεί να συνυπάρχει η μέγιστη άνεση με
Οι δύο μεγάλες κατηγορίες λοιπόν των αρχιτεκτο- τη μέγιστη πρόσφυση, όπως και η άνεση σε «ταχύτη-
νικών των αναρτήσεων είναι οι ανεξάρτητες και οι μη τες πόλεως», με την ευστάθεια σε υψηλές ταχύτητες .
ανεξάρτητες διατάξεις. Ανεξάρτητη ανάρτηση σημαί- Η κατανόηση των απαιτήσεων του οδηγού, είναι ένας
νει πως αυτά που αντιμετωπίζει ο ένας τροχός, ο άλ- σημαντικός παράγοντας επιλογής αμορτισέρ-ελατηρί-
λος δεν τα γνωρίζει ο άλλος, ενώ μη ανεξάρτητη ση- ων, έχοντας πάντα κατά νου, ότι δεν μπορεί να υπάρ-
μαίνει ότι τα «προβλήματα» του ενός τροχού αφορούν ξει σύστημα ανάρτησης χωρίς συμβιβασμούς.
4