Page 7 - ANTALLAKTIKA-MAY-2020
P. 7

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
               Ιμάντας Vs Καδένα




               Ξεκάθαρος νικητής ανάμεσα στις δύο εναλλακτικές επιλογές δεν υπάρχει, γι` αυτό άλλωστε

               σήμερα κατασκευάζονται κινητήρες που εξοπλίζονται είτε με ιμάντα, είτε με καδένα.

                      επιλογή  οδοντωτού  ιμάντα  εξασφαλίζει  εξαγωγής για την απομάκρυνση των καυσαερίων.
                      μία πιο «πολιτισμένη» και αθόρυβη λει- Πως προγραμματίζεται κάτι τέτοιο; Όλα ξεκινούν
               Η  τουργία του κινητήρα σε σχέση με την κα- από τον στροφαλοφόρο άξονα, ο οποίος είναι
               δένα. Από την άλλη πλευρά, ο κάτοχος ενός αυτοκι- συνδεδεμένος  με  τους  εκκεντροφόρους  άξο-
               νήτου με ιμάντα χρονισμού θα πρέπει να φροντίζει  νες μέσω ενός ιμάντα ή μίας καδένας και τους
               για την αντικατάστασή του ανά διαστήματα που προ- περιστρέφει (δύο περιστροφές του στροφαλοφό-
               τείνει ο κατασκευαστής (συνήθως 4-6 χρόνια), μιας  ρου ανά μία περιστροφή του εκκεντροφόρου άξο-
               και το πρόβλημα που θα προκαλέσει σε περίπτωση  να). Έτσι, οι κινούμενοι πλέον εκκεντροφόροι επι-

               που καταστραφεί είναι τεράστιο.                      τρέπουν το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων.
                Ωστόσο προτού αποφασίσεις ποιον από τους δύο
               θα βάλεις στο αυτοκίνητο σου, καλό είναι να ξέρεις   Δουλεύει με έναν ή δύο εκκεντρο-
               πως λειτουργούν οι βαλβίδες μαζί με τους εκκε- φόρους;

               ντροφόρους.
                                                                      Η  μεγαλύτερη  διαφορά  σχετικά  με  τη  διάταξη
               O ρόλος των βαλβίδων                                 των  βαλβίδων  στους  κινητήρες  εσωτερικής  καύ-
                                                                    σης εξαρτάται από το πλήθος των εκκεντροφόρων.
                Πέρα από τον στροφαλοφόρο άξονα, τα έμβολα          Η πρώτη αρχιτεκτονική ονομάζεται «SOHC» από
               και τους εκκεντροφόρους, ένα από τα πιο σημα-        τη φράση Single OverHead Cam και σε αυτή την
               ντικά κινούμενα μέρη σε κάθε κινητήρα εσωτε-         περίπτωση  έχουμε  έναν  επικεφαλής  εκκεντρο-
               ρικής καύσης είναι οι βαλβίδες εισαγωγής-εξα-        φόρο  άξονα  ο  οποίος  αναλαμβάνει  το  άνοιγμα-
               γωγής. Τι είναι, όμως, οι βαλβίδες και ποιος είναι ο   κλείσιμο  τόσο  των  βαλβίδων  εισαγωγής,  όσο  και
               ρόλος τους στη λειτουργία ενός κινητήρα;             αυτών της εξαγωγής. Η διάταξη, όμως, που θα συ-
                Αρχικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι σε κά-       ναντήσουμε στην πλειονότητα των σύγχρονων κι-
               θε  θάλαμο  καύσης  υπάρχουν  τουλάχιστον  δύο       νητήρων δεν είναι άλλη από την «DOHC», η οποία
               βαλβίδες, μία εισαγωγής και μία εξαγωγής. Σήμε-      προέρχεται από τη φράση Double OverHead Cam

               ρα, συνηθίζεται οι περισσότεροι κινητήρες αυτοκί-    και αποτελείται από δύο εκκεντροφόρους.
               νητων να έχουν δύο βαλβίδες εισαγωγής
               και δύο εξαγωγής σε κάθε θάλαμο καύσης.
               Ποιος είναι, όμως, ο ρόλος τους; Οι βαλ-
               βίδες  εισαγωγής  επιτρέπουν  την  είσο-
               δο του καύσιμου μείγματος στον θάλαμο
               καύσης, ενώ, αντίθετα, οι βαλβίδες εξα-
               γωγής επιτρέπουν την έξοδο των καυ-

               σαερίων από τον θάλαμο στην εξάτμιση.
               Οι βαλβίδες εισαγωγής ανοίγουν στη φάση
               της εισαγωγής και κλείνουν με την έναρξη
               της συμπίεσης του μείγματος, ενώ οι βαλ-
               βίδες  εξαγωγής  ανοίγουν  στη  φάση  της


                                                                   7




          ANTALLAKTIKA_MAIOS_2020.indd   7                                                                        2/6/2020   7:03:18
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12