Page 10 - 08_2020 ANTALLAKTIKA
P. 10
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Τι ξέρεις για το σύστημα μετάδοσης;
Πως άραγε «μπαίνουν» οι ταχύτητες; Δες από ποια εξαρτήματα αποτελείται το σύστημα
μετάδοσης και σε τι χρησιμεύει το καθένα.
Συμπλέκτης όπως το σειριακό, χωρίς συμπλέκτη και το συνεχώς
μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT). Παράλληλα το κι-
Το βασικό μέρος της μετάδοσης και το πιο γνωστό βώτιο που γνωρίζει, τελευταία, μεγάλη άνθιση είναι
εξάρτημα της είναι φυσικά ο συμπλέκτης ή αλλιώς το διπλού συμπλέκτη.
αμπραγιάζ. Ο ρόλος του είναι να απομονώσει κινη-
τήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν θες να αλλά-
ξεις ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται οι Διαφορικό
ομαλές αλλαγές και η σύνδεση του κινητήρα με τα Την περιστροφή των τροχών αναλαμβάνει το σύ-
υπόλοιπα μέρη του συστήματος μετάδοσης. Υπάρ- στημα του διαφορικού, το οποίο αποτελείται από
χουν αρκετά είδη συμπλέκτη, τα οποία είναι κατάλ- γρανάζια. Όταν η κίνηση μεταφέρεται στους μπρο-
ληλα για διάφορα αυτοκίνητα, αλλά και στυλ οδήγη- στινούς τροχούς, δεν υπάρχει κεντρικός άξονας
σης. Ο πιο συνηθισμένος είναι ο ξηρός συμπλέκτης, (εφόσον είναι και ο κινητήρας μπροστά) και το δι-
που τον συναντάμε στα περισσότερα αυτοκίνητα με αφορικό βρίσκεται μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων.
χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων , ενώ από την άλ- Όταν η μετάδοση γίνεται στους πίσω τροχούς -και ο
λη τα αυτόματα κιβώτια δουλεύουν με υδραυλικό. κινητήρας είναι μπροστά- το κιβώτιο ταχυτήτων με
το διαφορικό συνδέονται με έναν άξονα.
Κιβώτιο
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύστημα το οποίο Ημιαξόνιο
επιτρέπει την αλλαγή σχέσης της μετάδοσης του κι- Είναι υπεύθυνο για την μεταφορά της ροπής από
νητήρα στους τροχούς και τοποθετείται κοντά στον το διαφορικό στους κινητήριους τροχούς. Στην ου-
κινητήρα. Ανάλογα με τη σία μιλάμε για ένα αρθρωτό περιστρεφόμενο άξο-
σχέση του κιβωτίου τα- να, ο οποίος βρίσκεται στον εμπρός ή στον πίσω
χυτήτων, αυξάνονται ή τροχούς, ανάλογα από πού μεταδίδεται η κίνηση.
μειώνονται οι στρο-
φές του κινητήρα
και ανάλογα αυ-
ξάνεται ή μειώνε-
ται η ταχύτητα του
αυτοκινήτου. Τα
πιο διαδεδομένα
συστήματα μετά-
δοσης είναι το μη-
χανικό και το αυτό-
ματο. Τα τελευταία
χρόνια έχουν εξελι-
χθεί νέα ημιαυτόμα-
τα συστήματα μετάδοσης
10