Page 6 - 10 2020 ACCESSORIES
P. 6
ACCESSORIES
Τούρμπο ή Κομπρέσορας;
Η µεγάλη µάχη στην υπερτροφοδότηση του κινητήρα. Μετά από δεκαετίες, έχουµε
πλέον νικητή, που δεν είναι άλλος από το τούρµπο. Γιατί όµως κατάφερε να
επικρατήσει;
ς πάρουµε όµως τα πράγµατα από την αρχή. κυριαρχούσαν δύο τεχνολογίες. Από τη µία είναι
Ο βαθµός απόδοσης ενός κινητήρα εσωτε- το τούρµπο, που χρησιµοποιεί την ταχύτητα και τη
Αρικής καύσης εξαρτάται κυρίως από την πο- θερµική ενέργεια των καυτών (και επεκτεινόµε-
σότητα καυσίµου που µπορεί να «κάψει» και από το νων) καυσαερίων που βγαίνουν από τους κυλίν-
πόσο άµεσα µπορεί να µετατρέψει τη θερµική ενέρ- δρους του κινητήρα για να γυρίσουν έναν στρόβι-
γεια (που παράγεται από την καύση) σε µηχανική. λο. Ο στρόβιλος αυτός οδηγεί ένα µικρό συµπιεστή
Ωστόσο το καύσιµο για να «καεί» χρειάζεται αέρα (ή φτερωτή) που µε τη σειρά του ανακυκλώνει πε-
και συγκεκριµένα οξυγόνο, άρα η απόδοση εξαρ- ρισσότερο αέρα στον κινητήρα.
τάται σε πολύ µεγάλο βαθµό και από την ποσότητα Από την άλλη είναι ο κοµπρέσορας, o οποίος
του αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα. συνδέεται µε τον κινητήρα µέσω ιµάντα, συνεπώς
ο βαθµός συµπίεσης του αέρα είναι αλληλένδετος
Δύο τεχνολογίες µε τον ρυθµό περιστροφής του κινητήρα. `Aρα όσο
με βίους παράλληλους ανεβαίνουν οι στροφές, τόσο αυξάνεται και η συ-
µπίεση του αέρα.
Στη µάχη της υπετροφοδότησης για δεκαετίες
6