Page 8 - 10 2020 ACCESSORIES
P. 8
ACCESSORIES
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ονέκτηµά του, αφού έτσι δηµιουργούνται περισσό-
τερες τριβές, άρα περισσότερες απώλειες, µε απο-
Και οι δύο τεχνολογίες έχουν τα θετικά και τα αρ- τέλεσµα λιγότερη τελική ιπποδύναµη.
νητικά τους. Για παράδειγµα, το µεγαλύτερο µειο-
νέκτηµα του τούρµπο είναι η καθυστέρησή του, το Τελικά ποιος είναι ο νικητής;
λεγόµενο turbo lag. Όταν δηλαδή πατηθεί το γκάζι,
Η απάντηση δίνεται από τους ίδιους τους κατα-
περνά ένας απειροελάχιστος χρόνος µέχρι η τουρ- σκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι προτιµούν το
µπίνα να ανεβάσει πίεση, µε αποτέλεσµα το αυτοκί- τούρµπο. Ο λόγοι είναι απλοί: Συγκρίνοντας τα δύο
νητο να επιταχύνει µε καθυστέρηση. Το φαινόµενο
αυτό, ωστόσο, συναντάται σε παλιάς τεχνολογί- συστήµατα, το τούρµπο υπερτερεί σε σχέση µε τον
ας turbo µοντέλα (10ετίας και πάνω). Τα καινούρια κοµπρέσορα σε κόστος κατασκευής, βάρος και θό-
µοντέλα έχουν τουρµπίνες µε εξελιγµένες φτερω- ρυβο. Με την πάροδο των ετών οι κοµπρέσορες
τές που ανεβάζουν πίεση και στις χαµηλές στροφές εξελίχθηκαν, ωστόσο δεν µπόρεσαν ποτέ να ξεπε-
ή έχουν διπλό τούρµπο (ένα µικρό για τις χαµηλές ράσουν τις επιδόσεις του τούρµπο.
στροφές και ένα µεγαλύτερο) και άρα το φαινόµενο Παράλληλα, η γενικότερη απαίτηση παγκοσµίως
αυτό έχει εξαλειφθεί. για χαµηλότερους ρύπους έχει καταστήσει τους κο-
Αντίθετα, ο κοµπρέσορας δεν αντιµετωπίζει τέ- µπρέσορες ένα είδος προς εξαφάνιση. Για µία ακό-
µη φορά το τούρµπο κερδίζει, αφού ο κοµπρέσο-
τοιο πρόβληµα, αφού η αντλία του αέρα συνδέε- ρας αντλεί κίνηση από τον κινητήρα, µε αποτέλεσµα
ται απευθείας µε τον στροφαλοφόρο του κινητή-
ρα, ο οποίος είναι πάντα περιστρεφόµενος και µε να καταναλώνει µέρος από το παραγόµενο έργο,
άµεση απόκριση. Αυτή η σύνδεση είναι και το µει- άρα και καύσιµο, κάτι που αυξάνει τα παραγόµενα
καυσαέρια.
8