Page 22 - 11 2020 ELASTIKA
P. 22
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Ζευγάρι ή τετράδα;
Πολλοί θα σπεύσουν να πουν πως τα λάστιχα πρέπει να αλλάζουν τέσσερα µαζί. Άλλοι θα
πουν κάποιοι βάζοντας και τη ρεζέρβα στο παιχνίδι. Ποιο είναι όµως το σωστό;
υτό που συµβαίνει είναι ότι τα εµπρός λά- ρά να γυρίσει. Η υπερστροφή θέλει ανάποδο τιµό-
στιχα που µεταδίδουν την κίνηση και στρί- νι και γκάζι για να διορθωθεί. Κάτι που ακόµη και
Α βουν, αφήνουν περισσότερη γόµµα στο έµπειροι οδηγοί θα βρουν δύσκολο να κάνουν,
δρόµο και έτσι φθείρονται πιο γρήγορα από τα πί- πόσο µάλλον οι άπειροι.
σω που γενικά ακολουθούν και πιέζονται µόνο σε Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιοι προτείνουν
γρήγορες στροφές. Μιλάµε πάντα για την πλειο- τα νέα λάστιχα να µπαίνουν στον πίσω άξονα ώστε
ψηφία των αυτοκινήτων που είναι προσθιοκίνητα. αν γλιστρήσει κάτι , να είναι το εµπρός µέρος που
Αυτό σηµαίνει πως αν αλλάξεις και τα πίσω όταν διορθώνεται απλά και µόνο αφήνοντας αντανα-
αλλάξεις τα εµπρός, πιθανώς να πετάς λάστιχα µε κλαστικά το γκάζι. Στο κάτω κάτω, τα παλιά δεν θα
πολύ «ψωµί» πάνω τους. Ιδανικά θα ήθελες να είναι τόσο φθαρµένα για να µην έχει πρόσφυση
κρατήσεις τα πίσω και να αγοράσεις µόνο ένα νέο ο εµπρός άξονας, ενώ ο πίσω, που είναι και ελα-
ζευγάρι. Οπότε έχεις το εξής δίληµµα: Που θα βά- φρύτερος, κινδυνεύει παραπάνω.
λεις τα καινούργια; Εµπρός ή πίσω;
Σε πρώτη ανάγνωση, και η κλασσική συµβουλή
είναι τα νέα, φρέσκα λάστιχα να µπουν εµπρός. Στο
κάτω κάτω είναι ο άξονας που κάνει όλη τη δου-
λειά και άρα θες την καλύτερη δυνατή πρόσφυση.
Με τα φρέσκα λάστιχα εµπρός µειώνεις την περί-
πτωση γλιστρήµατος του εµπρός άξονα, της υπο-
στροφής δηλαδή όπου εσύ στρίβεις το τιµόνι και
το αµάξι πάει ευθεία, όπως όταν έχει πάγο.
Όµως η υποστροφή διορθώνεται εύκολα. Αν το
αµάξι βγάλει µούτρα, αφήνεις το γκάζι και τα µα-
ζεύει. Και αυτή η αντίδραση είναι η πιο απλή και
πιο αναµενόµενη. Ακόµη και ο πιο άπειρος οδη-
γός, όταν δει κάτι να πηγαίνει στραβά (ή ίσια ενώ
θέλει να στρίψει σε αυτή την περίπτωση) αφήνει
το γκάζι.
Τα πίσω θα υστερούν
σε πρόσφυση
Αν όµως τα φρέσκα λάστιχα πάνε εµπρός, τό-
τε τα πίσω υστερούν σε πρόσφυση. Οπότε το πρό-
βληµα αντιστρέφεται. Η πιθανότερη συµπεριφορά
δεν είναι το αµάξι να βγάλει µούτρα, αλλά να βά-
λει τη µούρη στη στροφή και να αφήσει την ου-
22