Page 22 - 12 2020 ACCESSORIES
P. 22
ACCESSORIES
Πόσο «ζουν»
τα αμορτισέρ;
Αλλοι λένε 4-5
χρόνια. Αλλοι 10!
Τι σχύει τελικά;
ς τα πάρουµε τα πράγµατα από την αρχή. Ο οδυναµικός». Ο τύπος του λαδιού που υιοθετείται και
ρόλος των αµορτισέρ είναι να «προστατεύ- η βαθµονόµηση των οπών καθορίζουν το επίπεδο της
Αουν» τη διαδροµή των αναρτήσεων όταν το ακαµψίας.
αυτοκίνητο περνάει επάνω από µια ανωµαλία του οδο- Τα πιο εξελιγµένα αµορτισέρ προβλέπουν, εκτός
στρώµατος. Για να επιτραπεί η απορρόφηση του τρα- από το λάδι και αέριο µέσα στον κύλινδρο: πρόκειται
ντάγµατος από τις λακκούβες, οι τροχοί συνδέονται για άζωτο, το οποίο συµπιέζεται σε δέκα ατµόσφαιρες
µε το όχηµα µέσω ενός συστήµατος µοχλών και ελα- και περιέχεται σε ένα ξεχωριστό θάλαµο. Η παρουσία
τηρίων (τις αναρτήσεις) που επιτρέπουν τις απαραίτη- του επιτρέπει την λειτουργία της συσκευής πολύ πιο
τες ταλαντώσεις. Ωστόσο, τα προβλήµατα οµαλότητας απαλά και µε ακρίβεια, και είναι κατάλληλο για σπόρ
του δρόµου έχουν την τάση να κάνουν τα ελατήρια αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα πολυτελείας. Αυτός ο τύπος
να παράγουν µια συνεχή κίνηση των ίδιων των τρο- ονοµάζεται «ελαιοπνευµατικός».
χών. Μία κίνηση µε αρνητικές συνέπειες τόσο για την
οδηγική άνεση όσο και το κράτηµα στο δρόµο. Ο ρό- Κάθε πότε πρέπει
λος των αµορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν να γίνεται αντικατάσταση
αυτές τις υπερβολικές διακυµάνσεις, καθιστώντας το Είναι πολύ δύσκολο να πούµε µε σιγουριά ότι τα
όχηµα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.
αµορτισέρ θα κρατήσουν για 4 ή πέντε χρόνια, (ειδι-
Πως γίνεται η λειτουργία τους κά αν χρησιµοποιούνται σε δύσκολες καταστάσεις και
δρόµους). Από την άλλη δεν είναι ασυνήθιστο να λει-
Ο µηχανισµός βασίζεται στην τριβή που προκαλείται τουργούν για 10 χρόνια, αν το αντίστοιχο όχηµα κινεί-
από το πέρασµα ενός υγρού µέσα από κάποιες βαθ- ται σε στρωµένο οδόστρωµα και σε απλές συνθήκες
µονοµηµένες οπές. Η βασική δοµή των αµορτισέρ, οδήγησης. Μερικοί κατασκευαστές λένε, ότι πρέπει
στην πραγµατικότητα, περιλαµβάνει έναν κύλινδρο να τοποθετούνται καινούρια κάθε 60 µε 80 χιλιάδες
γεµάτο µε λάδι και ένα έµβολο που ολισθαίνει µέσα χιλιόµετρα, αλλά ωστόσο αυτό είναι θέµα για µεγάλη
σε αυτόν: η µία πλευρά είναι συνδεδεµένη µε το αυ- συζήτηση. Το καλύτερο είναι να τα ελέγξεις µετά τα
τοκίνητο, η άλλη µε τον τροχό. Στο έµβολο υπάρχουν 4 χρόνια και µετά να τα τσεκάρεις µία φορά το χρόνο
οπές, εξοπλισµένες µε βαλβίδα, µέσω της οποίας το Αντί λοιπόν να χρησιµοποιείς το χρόνο ή τα χιλιόµετρα
υγρό «φιλτράρει» µε µεγαλύτερη ή µικρότερη ροή για να αποφασίσεις πότε πρέπει να αντικαταστήσεις
(ανάλογα µε τις ρυθµίσεις του κατασκευαστή) φρενά- τα αµορτισέρ σου, χρησιµοποιήστε τα ως «οδηγούς»,
ροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου ώστε να ξέρεις πότε πρέπει να ελέγξεις ολόκληρη την
του τροχού. Αυτός ο τύπος αµορτισέρ λέγεται «ελαι- ανάρτηση για µερική φθορά, ζηµιές και διαρροές.
22