Page 8 - 01 2021 ANTALLAKTIKA
P. 8
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Τα πάντα για το σύστημα μετάδοσης;
Πως άραγε «μπαίνουν» οι ταχύτητες; Δες από ποια εξαρτήματα αποτελείται
το σύστημα μετάδοσης και σε τι χρησιμεύει το καθένα.
Συμπλέκτης μπροστά) και το διαφορικό βρίσκεται μαζί με το κιβώ-
τιο ταχυτήτων. Όταν η μετάδοση γίνεται στους πίσω
Το βασικό μέρος της μετάδοσης και το πιο γνωστό τροχούς -και ο κινητήρας είναι μπροστά- το κιβώτιο
εξάρτημα της είναι φυσικά ο συμπλέκτης ή αλλιώς ταχυτήτων με το διαφορικό συνδέονται με έναν άξο-
αμπραγιάζ. Ο ρόλος του είναι να απομονώσει κινητή- να. Το ανοιχτό διαφορικό είναι το πιο απλό σε κατα-
ρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν θες να αλλάξεις σκευή, ενώ αναζητά τον πιο εύκολο τρόπο για να με-
ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται οι ομα- ταφέρει τη δύναμη του κινητήρα. Αυτό σημαίνει πως
λές αλλαγές και η σύνδεση του κινητήρα με τα υπό- αν ένας τροχός βρεθεί στον αέρα ή πατήσει σε ολι-
λοιπα μέρη του συστήματος μετάδοσης. Υπάρχουν σθηρό έδαφος, αυτόματα όλη η ισχύς του κινητήρα
αρκετά είδη συμπλέκτη, τα οποία είναι κατάλληλα για θα περάσει σε αυτόν, καθιστώντας ανενεργό τον απέ-
διάφορα αυτοκίνητα, αλλά και στυλ οδήγησης. Ο πιο ναντι τροχό που πατάει σε σταθερό έδαφος.
συνηθισμένος είναι ο ξηρός συμπλέκτης, που τον συ- Από την άλλη το μπλοκέ διαφορικό έχει παρόμοια
ναντάμε στα περισσότερα αυτοκίνητα με χειροκίνητο σχεδίαση με το ανοιχτό, αλλά με τη δυνατότητα κλει-
κιβώτιο ταχυτήτων , ενώ από την άλλη τα αυτόματα κι- δώματος. Αυτό το κλείδωμα γίνεται με έναν, ηλεκτρι-
βώτια δουλεύουν με υδραυλικό. κό, πνευματικό ή υδραυλικό μηχανισμό, για να κλει-
δώνει τους δύο «πλανήτες». Ο μηχανισμός αυτός
Κιβώτιο ενεργοποιείται, συνήθως, χειροκίνητα με κάποιο δια-
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύστημα το οποίο κόπτη στο εσωτερικό, και υποχρεώνει του τροχούς να
επιτρέπει την αλλαγή σχέσης της μετάδοσης του κινη- κινούνται με την ίδια γωνιακή ταχύτητα.
τήρα στους τροχούς και τοποθετείται κοντά στον κινη-
τήρα. Ανάλογα με τη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων, Ημιαξόνιο
αυξάνονται ή μειώνονται οι στροφές του κινητήρα και Είναι υπεύθυνο για την μεταφορά της ροπής από το
ανάλογα αυξάνεται ή μειώνεται η ταχύτητα του αυτο- διαφορικό στους κινητήριους τροχούς. Στην ουσία μι-
κινήτου. Τα πιο διαδεδομένα συστήματα μετάδοσης εί- λάμε για ένα αρθρωτό περιστρεφόμενο άξονα, ο οποί-
ναι το μηχανικό και το αυτόματο. Τα τελευταία χρόνια ος βρίσκεται στον εμπρός ή στον πίσω τροχούς,
έχουν εξελιχθεί νέα ημιαυτόματα συστήματα μετά- ανάλογα από πού μεταδίδεται η κίνηση.
δοσης όπως το σειριακό, χωρίς συμπλέκτη και το
συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT). Πα-
ράλληλα το κιβώτιο που γνωρίζει, τελευταία,
μεγάλη άνθιση είναι το διπλού συμπλέκτη.
Διαφορικό
Την περιστροφή των τροχών αναλαμβάνει
το σύστημα του διαφορικού, το οποίο αποτε-
λείται από γρανάζια. Όταν η κίνηση μεταφέρε-
ται στους μπροστινούς τροχούς, δεν υπάρχει
κεντρικός άξονας (εφόσον είναι και ο κινητήρας
8