Page 8 - 01 2021 ANTALLAKTIKA
P. 8

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

        Τα πάντα για το σύστημα μετάδοσης;




        Πως άραγε «μπαίνουν» οι ταχύτητες; Δες από ποια εξαρτήματα αποτελείται
        το σύστημα μετάδοσης και σε τι χρησιμεύει το καθένα.


        Συμπλέκτης                                            μπροστά) και το διαφορικό βρίσκεται μαζί με το κιβώ-
                                                              τιο ταχυτήτων. Όταν η μετάδοση γίνεται στους πίσω
          Το βασικό μέρος της μετάδοσης και το πιο γνωστό     τροχούς -και ο κινητήρας είναι μπροστά- το κιβώτιο

        εξάρτημα της είναι φυσικά ο συμπλέκτης ή αλλιώς       ταχυτήτων με το διαφορικό συνδέονται με έναν άξο-
        αμπραγιάζ. Ο ρόλος του είναι να απομονώσει κινητή-    να. Το ανοιχτό διαφορικό είναι το πιο απλό σε κατα-
        ρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν θες να αλλάξεις     σκευή, ενώ αναζητά τον πιο εύκολο τρόπο για να με-
        ταχύτητα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται οι ομα-     ταφέρει τη δύναμη του κινητήρα. Αυτό σημαίνει πως
        λές αλλαγές και η σύνδεση του κινητήρα με τα υπό-     αν ένας τροχός βρεθεί στον αέρα ή πατήσει σε ολι-
        λοιπα  μέρη  του  συστήματος  μετάδοσης.  Υπάρχουν    σθηρό έδαφος, αυτόματα όλη η ισχύς του κινητήρα
        αρκετά είδη συμπλέκτη, τα οποία είναι κατάλληλα για   θα περάσει σε αυτόν, καθιστώντας ανενεργό τον απέ-
        διάφορα αυτοκίνητα, αλλά και στυλ οδήγησης. Ο πιο     ναντι τροχό που πατάει σε σταθερό έδαφος.
        συνηθισμένος είναι ο ξηρός συμπλέκτης, που τον συ-      Από την άλλη το μπλοκέ διαφορικό έχει παρόμοια
        ναντάμε στα περισσότερα αυτοκίνητα με χειροκίνητο     σχεδίαση με το ανοιχτό, αλλά με τη δυνατότητα κλει-

        κιβώτιο ταχυτήτων , ενώ από την άλλη τα αυτόματα κι-  δώματος. Αυτό το κλείδωμα γίνεται με έναν, ηλεκτρι-
        βώτια δουλεύουν με  υδραυλικό.                        κό, πνευματικό ή υδραυλικό μηχανισμό, για να κλει-

                                                              δώνει  τους  δύο  «πλανήτες».  Ο  μηχανισμός  αυτός
        Κιβώτιο                                               ενεργοποιείται, συνήθως, χειροκίνητα με κάποιο δια-

          Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα σύστημα το οποίο  κόπτη στο εσωτερικό, και υποχρεώνει του τροχούς να
        επιτρέπει την αλλαγή σχέσης της μετάδοσης του κινη- κινούνται με την ίδια γωνιακή ταχύτητα.
        τήρα στους τροχούς και τοποθετείται κοντά στον κινη-
        τήρα. Ανάλογα με τη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων,     Ημιαξόνιο
        αυξάνονται ή μειώνονται οι στροφές του κινητήρα και     Είναι υπεύθυνο για την μεταφορά της ροπής από το
        ανάλογα αυξάνεται ή μειώνεται η ταχύτητα του αυτο-    διαφορικό στους κινητήριους τροχούς. Στην ουσία μι-
        κινήτου. Τα πιο διαδεδομένα συστήματα μετάδοσης εί-   λάμε για ένα αρθρωτό περιστρεφόμενο άξονα, ο οποί-
        ναι το μηχανικό και το αυτόματο. Τα τελευταία χρόνια       ος βρίσκεται στον εμπρός ή στον πίσω τροχούς,

        έχουν εξελιχθεί νέα ημιαυτόματα συστήματα μετά-                    ανάλογα από πού μεταδίδεται η κίνηση.
        δοσης όπως το σειριακό, χωρίς συμπλέκτη και το
        συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT). Πα-
        ράλληλα το κιβώτιο που γνωρίζει, τελευταία,
        μεγάλη άνθιση είναι το διπλού συμπλέκτη.

        Διαφορικό

          Την περιστροφή των τροχών αναλαμβάνει
        το σύστημα του διαφορικού, το οποίο αποτε-
        λείται από γρανάζια. Όταν η κίνηση μεταφέρε-
        ται στους μπροστινούς τροχούς, δεν υπάρχει
        κεντρικός άξονας (εφόσον είναι και ο κινητήρας


                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13