Page 18 - 01 2021 SERVICE
P. 18

SERVICE



          Τι ξέρεις για τον αισθητήρα λάμδα;




          Πρόκειται ίσως για τον σημαντικότερο
          αισθητήρα. Ο «λάμδα» ενημερώνει την ECU

          με βάση την περιεκτικότητα οξυγόνου στα
          καυσαέρια και ο εγκέφαλος με τη σειρά του
          αλλάζει την αναλογία του μείγματος



               ίναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύ-   Πόσοι τύποι υπάρχουν;
               σταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδο-
        Ε μένα  που  παρουσιάζουν  τη  διαφοροποίηση            Οι αισθητήρες λάμδα χωρίζονται σε Ζιρκονίου, Α/Κ και

        ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον      οι Titania. Όλοι κάνουν την ίδια δουλειά, ωστόσο χρησι-
        εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέ-     μοποιούν διαφορετικούς τρόπους και τεχνολογίες για να
                                                              μετρήσουν την αναλογία αέρα/καυσίμου και παρουσιά-
        ρα-καυσίμου.  Πρόκειται  για  τον  αισθητήρα  οξυγό-  ζουν διαφορετικά το αποτέλεσμα.
        νου Ο2, ή «λάμδα» όπως αναφέρεται συνήθως και

        «ενημερώνει» την ECU για το ποσοστό οξυγόνου που      Τι γίνεται αν χαλάσει;
        εμπεριέχεται στα καυσαέρια. Είναι μία πολύ σημαντι-     Αν υπάρξει πρόβλημα στο αισθητήρα λάμδα στην ου-
        κή πληροφορία για το αυτοκίνητο γιατί με αυτό τον     σία η ECU δεν μπορεί να μετρήσει την αναλογία αέρα/
        τρόπο ρυθμίζεται η αναλογία του καύσιμου μείγματος.   καυσίμου με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται μία λαν-
          Ένα  ιδανικό  μείγμα  αέρα-καυσίμου  θα  πρέπει  να   θασμένη  χρήση  του  καυσίμου,  αφού  η  κατανάλωση

        έχει στοιχειομετρική αναλογία 1:14,7 ώστε η καύση     καυσίμου γίνεται μεγαλύτερη, ενώ παρουσιάζονται αδύ-
        του να θεωρείται τέλεια. Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαί-  ναμη επιτάχυνση, διακοπές και επιβραδύνσεις. Η δυ-
        νει ότι για κάθε γραμμάριο καυσίμου αναλογούν 14,7    σλειτουργία  του  αισθητήρα  λάμδα,  μπορεί  επίσης  να
        γραμμάρια αέρα. Στην πράξη, όμως, δεν είναι εφικτός   προκαλέσει την λιγότερο αποτελεσματική λειτουργία κα-

        αυτός ο αριθμός, οπότε χαρακτηρίζουμε ένα μείγμα      ταλύτη με πιθανό αποτέλεσμα την δημιουργία περισσό-
        πλούσιο όταν η ποσότητα καμένης βενζίνης είναι με- τερων επιβλαβών καυσαερίων.
        γαλύτερη από τον συγκεκριμένο λόγο και φτωχό όταν
        είναι μικρότερη.                                      Σε ποια αυτοκίνητα εμφανίζονται
          Ο αισθητήρα λάμδα εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι  2 αισθητήρες λάμδα;
        το φτωχό μείγμα έχει μικρή διαφορά σε περιεκτικότητα    Συνήθως 2 αισθητήρες λάμδα έχουν τα καινούρια αυ-

        οξυγόνου από τον αέρα και το αντίθετο, με αποτέλεσμα   τοκίνητα. Ο ένας τοποθετείται μετά τον καταλύτη και ο
        να παράγει μία τάση που πληροφορεί την ECU.  Ουσια-   άλλος πριν τον καταλύτη. Και οι δύο εκτελούν σημαντι-
        στικά πρόκειται για έναν ηλεκτρολύτη με δύο ηλεκτρό-  κές δουλειές.  Ο αισθητήρας λάμδα που βρίσκεται πριν
        δια, το εξωτερικό εκτίθεται στα καυσαέρια και το εσω-  από τον καταλύτη λειτουργεί ως αισθητήρας «ελέγχου»,

        τερικό έρχεται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα. Η   βοηθώντας την ECU του κινητήρα να ελέγχει την αναλο-
        τάση μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων είναι το σήμα που     γία αέρα/καυσίμου. Από την άλλη, ο αισθητήρας λάμδα
        «αντιλαμβάνεται» ο εγκέφαλος του οχήματος και κατα- που βρίσκεται μετά από τον καταλύτη, ελέγχει το οξυγό-
        λαβαίνει αν το μείγμα είναι φτωχό ή πλούσιο, ρυθμίζο- νο που εκπέμπεται μαζί με τα καυσαέρια, ώστε ο καταλυ-
        ντας στη συνέχεια την αναλογία καυσίμου-αέρα.         τικός μετατροπέας να λειτουργεί αποτελεσματικά.


                                                            18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23