Page 18 - 01 2021 SERVICE
P. 18
SERVICE
Τι ξέρεις για τον αισθητήρα λάμδα;
Πρόκειται ίσως για τον σημαντικότερο
αισθητήρα. Ο «λάμδα» ενημερώνει την ECU
με βάση την περιεκτικότητα οξυγόνου στα
καυσαέρια και ο εγκέφαλος με τη σειρά του
αλλάζει την αναλογία του μείγματος
ίναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύ- Πόσοι τύποι υπάρχουν;
σταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδο-
Ε μένα που παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση Οι αισθητήρες λάμδα χωρίζονται σε Ζιρκονίου, Α/Κ και
ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον οι Titania. Όλοι κάνουν την ίδια δουλειά, ωστόσο χρησι-
εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέ- μοποιούν διαφορετικούς τρόπους και τεχνολογίες για να
μετρήσουν την αναλογία αέρα/καυσίμου και παρουσιά-
ρα-καυσίμου. Πρόκειται για τον αισθητήρα οξυγό- ζουν διαφορετικά το αποτέλεσμα.
νου Ο2, ή «λάμδα» όπως αναφέρεται συνήθως και
«ενημερώνει» την ECU για το ποσοστό οξυγόνου που Τι γίνεται αν χαλάσει;
εμπεριέχεται στα καυσαέρια. Είναι μία πολύ σημαντι- Αν υπάρξει πρόβλημα στο αισθητήρα λάμδα στην ου-
κή πληροφορία για το αυτοκίνητο γιατί με αυτό τον σία η ECU δεν μπορεί να μετρήσει την αναλογία αέρα/
τρόπο ρυθμίζεται η αναλογία του καύσιμου μείγματος. καυσίμου με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται μία λαν-
Ένα ιδανικό μείγμα αέρα-καυσίμου θα πρέπει να θασμένη χρήση του καυσίμου, αφού η κατανάλωση
έχει στοιχειομετρική αναλογία 1:14,7 ώστε η καύση καυσίμου γίνεται μεγαλύτερη, ενώ παρουσιάζονται αδύ-
του να θεωρείται τέλεια. Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαί- ναμη επιτάχυνση, διακοπές και επιβραδύνσεις. Η δυ-
νει ότι για κάθε γραμμάριο καυσίμου αναλογούν 14,7 σλειτουργία του αισθητήρα λάμδα, μπορεί επίσης να
γραμμάρια αέρα. Στην πράξη, όμως, δεν είναι εφικτός προκαλέσει την λιγότερο αποτελεσματική λειτουργία κα-
αυτός ο αριθμός, οπότε χαρακτηρίζουμε ένα μείγμα ταλύτη με πιθανό αποτέλεσμα την δημιουργία περισσό-
πλούσιο όταν η ποσότητα καμένης βενζίνης είναι με- τερων επιβλαβών καυσαερίων.
γαλύτερη από τον συγκεκριμένο λόγο και φτωχό όταν
είναι μικρότερη. Σε ποια αυτοκίνητα εμφανίζονται
Ο αισθητήρα λάμδα εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι 2 αισθητήρες λάμδα;
το φτωχό μείγμα έχει μικρή διαφορά σε περιεκτικότητα Συνήθως 2 αισθητήρες λάμδα έχουν τα καινούρια αυ-
οξυγόνου από τον αέρα και το αντίθετο, με αποτέλεσμα τοκίνητα. Ο ένας τοποθετείται μετά τον καταλύτη και ο
να παράγει μία τάση που πληροφορεί την ECU. Ουσια- άλλος πριν τον καταλύτη. Και οι δύο εκτελούν σημαντι-
στικά πρόκειται για έναν ηλεκτρολύτη με δύο ηλεκτρό- κές δουλειές. Ο αισθητήρας λάμδα που βρίσκεται πριν
δια, το εξωτερικό εκτίθεται στα καυσαέρια και το εσω- από τον καταλύτη λειτουργεί ως αισθητήρας «ελέγχου»,
τερικό έρχεται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα. Η βοηθώντας την ECU του κινητήρα να ελέγχει την αναλο-
τάση μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων είναι το σήμα που γία αέρα/καυσίμου. Από την άλλη, ο αισθητήρας λάμδα
«αντιλαμβάνεται» ο εγκέφαλος του οχήματος και κατα- που βρίσκεται μετά από τον καταλύτη, ελέγχει το οξυγό-
λαβαίνει αν το μείγμα είναι φτωχό ή πλούσιο, ρυθμίζο- νο που εκπέμπεται μαζί με τα καυσαέρια, ώστε ο καταλυ-
ντας στη συνέχεια την αναλογία καυσίμου-αέρα. τικός μετατροπέας να λειτουργεί αποτελεσματικά.
18