Page 18 - 03 2021 ACCESSORIES
P. 18
ACCESSORIES
Oι 5 μύθοι
του τούρμπο
Έχουν ακουστεί πολλά
για τον «βασιλιά»
της βελτίωσης.
Εσύ τα πιστεύεις;
Έχουν μεγάλη κατανάλωση μερα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Πλέον, οι
κατασκευαστές έχουν εξελίξει τα συστήματα λίπαν-
Αρκετοί νομίζουν πως οι σύγχρονοι τούρμπο βεν- σης και ψύξης των τουρμπινών και πλέον δεν χρει-
ζινοκινητήρες καίνε πολύ παραπάνω από τους πε- άζεται να περιμένει ο οδηγός στο ρελαντί πριν γυρί-
τρελαιοκινητήρες, όμως κάνουν λάθος γιατί έχουν σει προς τα αριστερά τη μίζα. Φυσικά, αν έχεις κάνει
μείνει σε τεχνολογίες του 2010 ή και παλαιότερες. 10 γύρους σε πίστα, ή έχεις οδηγήσει για πολύ ώρα
Τότε ναι, οι τούρμπο κινητήρες βενζίνης έκαιγαν πο- στο όριο, το παραπάνω δεν ισχύει. Θα πρέπει να
λύ γιατί στο επίκεντρο βρισκόταν η απόδοση και οι «κρυώσεις» τον κινητήρα και μετά να τον σβήσεις.
επιδόσεις, τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει.
ΝΟx κάτω από τα όρια
Αργούν να… πάρουν μπρος
Σίγουρα όταν μιλάει κανείς για εκπομπές βλαβερών
Πολλοί θα πουν πως μισούν τους τούρμπο κινητή- καυσαερίων τα πρώτα που του έρχονται στο νου είναι
ρες γιατί δεν «στροφάρουν» ψηλά, ενώ αργούν να… τα CO2, πλέον όμως -και συγκεκριμένα τον τελευταίο
πάρουν μπρος όταν πατάς το γκάζι, έχουν δηλαδή χρόνο- στο παιχνίδι έχουν μπει και τα NOx. Αυτά όπως
το λεγόμενο turbo lag. Θα συμφωνήσουμε πως αυτό ξετυλίχθηκε από το κουβάρι του dieselgate είναι στην
ισχύει για τους παλαιάς τεχνολογίας, πλέον όμως τα περίπτωση των diesel κινητήρων πολύ παραπάνω από
πράγματα έχουν αλλάξει. Οι κατασκευαστές έχουν τα επιτρεπτά όρια, ωστόσο στους βενζινοκινητήρες,
εξελίξει τουρμπίνες με στρόβιλο διπλής διόδου εισα- λόγω της βενζίνης ως καυσίμου τα εκπεμπόμενα NOx
γωγής (twiscroll) και με αυτό τον τρόπο έχουν εξα- βρίσκονται κάτω από τα επιτρεπτά όρια.
λείψει το turbo lag. Αυτό γιατί τα twinscroll turbo
επιτρέπουν την καλύτερη εκμετάλλευση των καυσα- Είναι εξοπλισμένοι με σύστημα
ερίων στην εξαγωγή, αφού τα καυσαέρια περνούν απενεργοποίησης των κυλίνδρων
μέσα από δύο κανάλια, με αποτέλεσμα την ταχύτερη Το σύστημα απενεργοποίησης των κυλίνδρων είναι
ροή τους και τελικά το turbo επιτυγχάνει την μέγιστη μια τεχνολογία που ουσιαστικά τώρα αρχίζει να βρί-
πίεσης υπερπλήρωσης πολύ γρήγορα. σκει εφαρμογή στους τούρμπο βενζινοκινητήρες. Η
Περιμένεις να κρυώσει για το σβήσεις λογική είναι να απενεργοποιούνται κάποιοι από τους
κυλίνδρους του κινητήρα όταν το φορτίο του είναι μι-
Το σβήσιμο του κινητήρα χωρίς να τον αφήσεις λί- κρό και –για παράδειγμα- ο κινητήρας από 4κύλιδρος
γο να κρυώσει ήταν παλιότερα απαγορευμένο, σή- αν γίνεται 2κύλινδρος.
18