Page 29 - 03 2021 ANTALLAKTIKA
P. 29
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Πότε βγάζει πρόβλημα βίδων σφραγίζουν το θάλαμο καύσης από το λάδι
που βρίσκεται πάνω από τις βαλβίδες. Όταν φθεί-
Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα του στροφα- ρονται οι τσιμούχες, μπορεί να επιτρέψουν στο λάδι
λοφόρου άξονα, είναι η φθορά των ρουλεμάν πά- να στάξει μέσα στο θάλαμο και να συσσωρευτεί μέ-
νω στα οποία περιστρέφεται. Σημαντικό ρόλο στην σα σε αυτόν μέχρι να ξαναβάλεις μπρος την μηχανή
καλή λειτουργία του στροφαλοφόρου και των ρου-
λεμάν παίζει η σωστή λίπανση. Θα πρέπει να τα- Εκκεντροφόρος
κτά χρονικά διαστήματα να χρησιμοποιείται το εν- Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι μία μεταλλική ρά-
δεδειγμένο λιπαντικό σύμφωνα με τις οδηγίες του
κατασκευαστή. βδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία
ονομάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτε-
Βαλβίδες ρα σημαντικός, μιας και είναι υπεύθυνος να ανοί-
γει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξα-
Ο κινητήρας χωρίζεται σε δύο βασικές «ομά- γωγής του κάθε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό
δες» άμεσα συνδεδεμένων εξαρτημάτων, με την των εκκεντροφόρων είναι το βύθισμα που δίνουν
πρώτη ομάδα να αποτελείται από το στρομφαλο- στις βαλβίδες, αλλά και η διάρκεια που θα τις αφή-
φόρο άξονα και τα έμβολα, ενώ τη δεύτερη από σουν ανοιχτές.
τους εκκεντροφόρους και τις βαλβίδες.Όπως ίσως Υπάρχουν κινητήρες με αρχιτεκτονική που ονομά-
ήδη γνωρίζετε, οι βαλβίδεςεισαγωγής επιτρέ- ζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam
πουν την είσοδο του καύσιμου μείγματος στον θά- στην οποία υπάρχει ένας επικεφαλής εκκεντροφό-
λαμο καύσης, ενώ, αντίθετα, οι βαλβίδες εξαγω- ρος άξονας ο οποίος αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί-
γής επιτρέπουν την έξοδο των καυσαερίων από σιμο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών
τον θάλαμο στην εξάτμιση. Οι βαλβίδες εισαγω- της εξαγωγής. Η πιο συνηθισμένη διάταξη όμως εί-
γής ανοίγουν στη φάση της εισαγωγής και κλεί- ναι η «DOHC», η οποία αποτελείται από δύο εκκε-
νουν με την έναρξη της συμπίεσης του μείγματος, ντροφόρους. Ο ένας αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί-
ενώ οι βαλβίδες εξαγωγής ανοίγουν στη φάση της σιμο των βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το
εξαγωγής για την απομάκρυνση των καυσαερίων. άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων εξαγωγής. Ασφα-
Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της κίνη- λώς ένας κινητήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφό-
σης των βαλβίδων είναι το βύθισμα και η χρονική ρους συνηθίζεται να έχει περισσότερες βαλβίδες
διάρκεια ανοίγματος τους. Με τον πρώτο όρο ανα- ανά κύλινδρο με αποτέλεσμα να υπερτερεί λόγω
φερόμαστε στη διαδρομή των βαλβίδων μέσα στον της βελτιωμένης ροής που συμβάλλει στην αύξηση
θάλαμο καύσης, ενώ με τον δεύτερο στη χρονική της ισχύος και τη μείωση της κατανάλωσης.
διάρκεια που οι βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές.
Όπως είναι λογικό, όταν οι στροφές του κινητήρα
αυξάνονται, μπορεί το βύθισμα να παραμένει στα-
θερό, αλλά η διάρκεια του ανοίγματος μειώνεται αι-
σθητά με αποτέλεσμα η επαρκής πλήρωση-εκκέ-
νωση του θαλάμου καύσης να μην είναι εφικτή.
Πότε έχουν πρόβλημα
Αν το αυτοκίνητο βγάζει γκρι-άσπρο καπνό κατά
την εκκίνηση, τότε μπορεί να υπάρχει διαρροή από
τις τσιμούχες των βαλβίδων. Oι τσιμούχες των βαλ-
29