Page 30 - 03 2021 ANTALLAKTIKA
P. 30
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Γιατί «πατινάρει» το αυτοκίνητό σου;
Είναι το πιο συνηθισμένο πρόβλημα του συμπλέκτη κάνοντας την οδήγηση επικίνδυνη.
Που όμως οφείλεται;
τους, ενώ παράλληλα όταν έρχονται σε επαφή γλι-
στρούν.
• Ελαττωματικό ελατήριο διαφράγματος. Η μείω-
ση της ελαστικότητας του προκαλεί την βλάβη του
μηχανισμού.
• Η φθορά στον δίσκο. Όπως όλα τα εξαρτήματα
του αυτοκινήτου έτσι και ο δίσκος, όπως επίσης και
οι επενδύσεις τριβής, με το χρόνο και την χρήση,
φθείρονται με αποτέλεσμα να μην ασκούν πλέον τη
σωστή πίεση στο βολάν.
• Ελαττωματικός μηχανισμός αντιστάθμισης φθο-
ράς.
Λίγα λόγια για τον συμπλέκτη
ία από τις πιο συνηθισμένες βλάβες που
παρουσιάζονται στο συμπλέκτη είναι το Το πρώτο μέρος της μετάδοσης είναι ο συμπλέ-
Μλεγόμενο «πατινάρισμα». Το γλίστρημα κτης, ο οποίος υπάρχει σε διάφορους τύπους (ξη-
του συμπλέκτη, είναι μία από τις πιο συνηθισμένες ρός, υδραυλικός, ηλεκτροϋδραυλικός κ.ά.). Ο βα-
βλάβες, η οποία όμως επηρεάζει έντονα την οδήγη- σικός ρόλος του συμπλέκτη είναι να απομονώνει
ση σου, κάνοντας την άβολη και συγχρόνως επικίν- τον κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων, όταν ο οδη-
δυνη. Στην ουσία το «πατινάρισμα» συμβαίνει όταν γός αλλάζει ταχύτητα. Έτσι επιτυγχάνονται η ομαλή
η δύναμη της τριβής ανάμεσα στο συμπλέκτη το δί- αλλαγή των ταχυτήτων και η ομαλή σύμπλεξη του
σκο και το βολάν δεν είναι στο βαθμό που πρέπει κινητήρα με τα υπόλοιπα μέρη του συστήματος με-
και όταν έρχονται τα παραπάνω εξαρτήματα σε επα- τάδοσης.
φή «πατινάρουν». Το πρόβλημα αυτό είναι πιο έντο-
νο όταν θέλεις να κινηθείς σε δύσκολους δρόμους, Η φυσιολογική φθορά
όπως σε ανηφόρες ή χωματόδρομους, όπου το αυ- Η χρήση όσο προσεκτικός κι αν είσαι θα κατα-
τοκίνητο αναγκαστικά χρειάζεται μεγάλη ροπή. στρέφει σιγά σιγά το δίσκο του συμπλέκτη. `Αλλω-
Γιατί το κάνει αυτό; στε κανένα υλικό δεν αντιστέκεται στην τριβή, πόσο
μάλλον το συγκεκριμένο αντικείμενο που το υλικό
• Γενικό πρόβλημα στον μηχανισμό του συμπλέ- του είναι παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στα τακά-
κτη. Το πρόβλημα μπορεί να αφορά κάποια ντίζα ή κια των φρένων. Συνήθως μέσα στην κίνηση αφαι-
ζημιά στο δίχαλο του συμπλέκτη. Μία τέτοια βλάβη ρείσαι και δε σηκώνεις το πόδι από το συμπλέκτη.
είναι ικανή να προκαλέσει ασταθής επαφή των τμη- Η συγκεκριμένη (κακή) συνήθεια φθείρει το δίσκο
μάτων που συνδέονται. ακόμα πιο γρήγορα.
• Γλιστρούν οι επενδύσεις τριβής. Αυτό μπορεί να Επίσης, πολλοί οδηγοί αρέσκονται σε εκκινήσεις
γίνεται ότι οι επενδύσεις αυτές με κάποιο τρόπο λι- από το φανάρι με το «γκάζι στο πάτωμα». Η κίνηση
παίνονται . Αν συμβεί τότε μειώνεται η τραχύτητα αυτή προκαλεί μεγάλη φθορά στο δίσκο.
30