Page 7 - 04 2021 ANTALLAKTIKA
P. 7
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
μέσα στον θάλαμο καύσης, ενώ με τον δεύτερο είτε με τον έναν ιμάντα, είτε με μία καδένα πετυχαί-
στη χρονική διάρκεια που οι βαλβίδες παραμέ- νουμε την αρμονική κίνηση των μηχανικών μερών.
νουν ανοιχτές. Όπως είναι λογικό, όταν οι στρο- Καθώς οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται, οι ανά-
φές του κινητήρα αυξάνονται, μπορεί το βύθι- γκες του κινητήρα μεταβάλλονται δημιουργώντας
σμα να παραμένει σταθερό, αλλά η διάρκεια του πρόβλημα στους μηχανικούς. Κάπου εδώ έρχονται
ανοίγματος μειώνεται αισθητά με αποτέλεσμα η τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού.
επαρκής πλήρωση-εκκένωση του θαλάμου καύ- Όσο οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται σε χαμη-
σης να μην είναι εφικτή. λά επίπεδα, ο χρόνος που οι βαλβίδες παραμένουν
ανοιχτές επαρκεί για τη σωστή πλήρωση – εκκένω-
Εκκεντροφόρος ση του θαλάμου καύσης. Είναι εύκολα αντιληπτό,
Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι μία μεταλλική ρά- όμως ότι καθώς οι σ.α.λ. αυξάνονται, αυτός ο χρό-
βδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία νος μειώνεται με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνε-
ονομάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτε- ται αποδοτική καύση στον μέγιστο βαθμό.Αντίθετα
ρα σημαντικός, μιας και είναι υπεύθυνος να ανοί- αν η κίνηση των βαλβίδων ρυθμιστεί με τέτοιο τρό-
γει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξα- πο, ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί αποδοτικά στις
γωγής του κάθε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό υψηλές στροφές, θα υπάρχει πρόβλημα στις χαμη-
των εκκεντροφόρων είναι το βύθισμα που δίνουν λές στροφές λειτουργίας.
στις βαλβίδες, αλλά και η διάρκεια που θα τις αφή- Η λύση σε αυτό το πρόβλημα ονομάζεται μετα-
σουν ανοιχτές. βλητός χρονισμός των βαλβίδων και κατά καιρούς
Υπάρχουν κινητήρες με αρχιτεκτονική που ονομά- οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει μη-
ζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam χανισμούς που λύνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα
στην οποία υπάρχει ένας επικεφαλής εκκεντροφό- με διαφορετικό τρόπο. Άλλοι κατασκευαστές προτί-
ρος άξονας ο οποίος αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί- μησαν να αυξήσουν το χρόνο που οι βαλβίδες πα-
σιμο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών ραμένουν ανοιχτές όταν ο κινητήρας ξεπερνά ένα
της εξαγωγής. Η πιο συνηθισμένη διάταξη όμως εί- όριο σ.α.λ., ώστε η ροή να διαρκεί περισσότερο. άλ-
ναι η «DOHC», η οποία αποτελείται από δύο εκκε- λοι προτίμησαν να αυξήσουν το βύθισμα των βαλβί-
ντροφόρους. Ο ένας αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί- δων, ώστε να αυξηθεί η εισερχόμενη – εξερχόμενη
σιμο των βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το μάζα, ενώ άλλοι συνδύασαν και τις δύο μεθόδους.
άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων εξαγωγής. Ασφα-
λώς ένας κινητήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφό-
ρους συνηθίζεται να έχει περισσότερες βαλβίδες
ανά κύλινδρο με αποτέλεσμα να υπερτερεί λόγω
της βελτιωμένης ροής που συμβάλλει στην αύξηση
της ισχύος και τη μείωση της κατανάλωσης.
Πως συντονίζεται η κίνηση
Όπως είναι λογικό, τα εξαρτήματα της κάθε ομά-
δας είναι άμεσα συγχρονισμένα. Το μυστικό όμως
για την ομαλή λειτουργία του κινητήρα είναι να κι-
νούνται συγχρονισμένα και οι δύο αυτές ομάδες.
Αυτός είναι ο λεγόμενος χρονισμός του κινητήρα και
7