Page 7 - 04 2021 ANTALLAKTIKA
P. 7

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ



        μέσα στον θάλαμο καύσης, ενώ με τον δεύτερο  είτε με τον έναν ιμάντα, είτε με μία καδένα πετυχαί-
        στη χρονική διάρκεια που οι βαλβίδες παραμέ- νουμε την αρμονική κίνηση των μηχανικών μερών.

        νουν ανοιχτές. Όπως είναι λογικό, όταν οι στρο- Καθώς οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται, οι ανά-
        φές  του  κινητήρα  αυξάνονται,  μπορεί  το  βύθι- γκες του κινητήρα μεταβάλλονται δημιουργώντας
        σμα να παραμένει σταθερό, αλλά η διάρκεια του  πρόβλημα στους μηχανικούς. Κάπου εδώ έρχονται
        ανοίγματος μειώνεται αισθητά με αποτέλεσμα η  τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού.
        επαρκής πλήρωση-εκκένωση του θαλάμου καύ-               Όσο οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται σε χαμη-
        σης να μην είναι εφικτή.                              λά επίπεδα, ο χρόνος που οι βαλβίδες παραμένουν
                                                              ανοιχτές επαρκεί για τη σωστή πλήρωση – εκκένω-
        Εκκεντροφόρος                                         ση του θαλάμου καύσης. Είναι εύκολα αντιληπτό,


          Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι μία μεταλλική ρά-      όμως ότι καθώς οι σ.α.λ. αυξάνονται, αυτός ο χρό-
        βδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία       νος μειώνεται με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνε-
        ονομάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτε-    ται αποδοτική καύση στον μέγιστο βαθμό.Αντίθετα
        ρα σημαντικός, μιας και είναι υπεύθυνος να ανοί-      αν η κίνηση των βαλβίδων ρυθμιστεί με  τέτοιο τρό-
        γει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξα-    πο, ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί αποδοτικά στις
        γωγής του κάθε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό       υψηλές στροφές, θα υπάρχει πρόβλημα στις χαμη-
        των εκκεντροφόρων είναι το βύθισμα που δίνουν         λές στροφές λειτουργίας.

        στις βαλβίδες, αλλά και η διάρκεια που θα τις αφή-      Η λύση σε αυτό το πρόβλημα ονομάζεται μετα-
        σουν ανοιχτές.                                        βλητός χρονισμός των βαλβίδων και κατά καιρούς
          Υπάρχουν κινητήρες με αρχιτεκτονική που ονομά-      οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει μη-
        ζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam         χανισμούς που λύνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα
        στην οποία υπάρχει ένας επικεφαλής εκκεντροφό-        με διαφορετικό τρόπο. Άλλοι κατασκευαστές προτί-
        ρος άξονας ο οποίος αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί-      μησαν να αυξήσουν το χρόνο που οι βαλβίδες πα-
        σιμο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών       ραμένουν ανοιχτές όταν ο κινητήρας ξεπερνά ένα
        της εξαγωγής. Η πιο συνηθισμένη διάταξη όμως εί-      όριο σ.α.λ., ώστε η ροή να διαρκεί περισσότερο. άλ-

        ναι η «DOHC», η οποία αποτελείται από δύο εκκε-       λοι προτίμησαν να αυξήσουν το βύθισμα των βαλβί-
        ντροφόρους. Ο ένας αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλεί-       δων, ώστε να αυξηθεί η εισερχόμενη – εξερχόμενη
        σιμο των βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το         μάζα, ενώ άλλοι συνδύασαν και τις δύο μεθόδους.
        άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων εξαγωγής. Ασφα-
        λώς ένας κινητήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφό-
        ρους  συνηθίζεται  να  έχει  περισσότερες  βαλβίδες
        ανά κύλινδρο με αποτέλεσμα να υπερτερεί λόγω
        της βελτιωμένης ροής που συμβάλλει στην αύξηση
        της ισχύος και τη μείωση της κατανάλωσης.


        Πως συντονίζεται η κίνηση

          Όπως είναι λογικό, τα εξαρτήματα της κάθε ομά-
        δας είναι άμεσα συγχρονισμένα. Το μυστικό όμως
        για την ομαλή λειτουργία του κινητήρα είναι να κι-
        νούνται συγχρονισμένα και οι δύο αυτές ομάδες.

        Αυτός είναι ο λεγόμενος χρονισμός του κινητήρα και


                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12