Page 14 - 06-2020_antallaktika
P. 14
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Τι συμβαίνει όταν γυρνάς το κλειδί;
Πώς λειτουργεί ένα σύστημα ανάφλεξης και από ποια εξαρτήματα αποτελείται;
λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης
ενός οχήματος απαιτεί ακριβή χρονισμό
Ηαπό την πλευρά των διαφόρων συστημά-
των που εμπλέκονται. Η εκκίνηση ενός οχήματος
συνεπάγεται πολύ περισσότερα από την απλή πε-
ριστροφή ενός κλειδιού στο διακόπτη ανάφλεξης..
Υπάρχει μία σειρά διαδικασιών που εκτελούνται
από διάφορα εξαρτήματα ώστε τα 12 volt του συ-
νεχούς ρεύματος να γίνουν περίπου 20.000 και,
εν τέλει, να έχουμε καύση.
Η λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης ξε-
κινά από τις πηγές ρεύματος χαμηλής τάσης,
που δεν είναι άλλες από τη γνωστή σε όλους
μπαταρία ή το δυναμό. Το αμέσως επόμενο βήμα
είναι η αύξηση της τάσης του ρεύματος και για
να γίνει αυτό αναλαμβάνει δράση ο πολλαπλα- ζί. Ασφαλώς οι επαφές είναι ίσες με τον αριθμό
σιαστής. Αποτελείται κυρίως από δύο πηνία που των κυλίνδρων. Τέλος, τα μπουζί έχουν πλέον την
είναι τυλιγμένα γύρω από έναν μεταλλικό πυρή- απαραίτητη τάση για να δημιουργήσουν σπινθήρα
να. Το ένα πηνίο ονομάζεται πρωτεύον και αποτε- και η φάση της καύσης του μείγματος μπορεί να
λείται από χοντρό σύρμα τυλιγμένο σε λίγες σπεί- ξεκινήσει!
ρες, ενώ αντίθετα το άλλο ονομάζεται δευτερεύον
και το χάλκινο σύρμα του είναι πολύ λεπτό, ενώ οι Ξέρετε ότι:
σπείρες πολύ περισσότερες. Μόλις «φορτιστεί» • Στους σύγχρονους κινητήρες, κάθε μπουζί
το πρώτο πηνίο με το ρεύμα των 12 volt, παρά- έχει τον δικό του πολλαπλασιαστή.
γει ένα μαγνητικό πεδίο. Κατά την απότομη δια- • Η τάση στις πρώτες γενιές πολλαπλασια-
κοπή του ρεύματος στο πρωτεύον, διαδικασία που στών έφτανε περίπου στα 20.000 Volt, ενώ
γίνεται με τις «πλατίνες», δημιουργείται τάση χι- οι σύγχρονοι πολλαπλασιαστές αγγίζουν τα
λιάδων Volt στο δευτερεύον πηνίο λόγω αυτε- 45.000 Volt.
παγωγής. • Το σύστημα στροφαλοφόρος άξονας-διανο-
Η τάση πλέον έχει αυξηθεί στα επιθυμητά επί- μέας έχει σχέση μετάδοσης 2:1, δηλαδή ο άξο-
πεδα και προχωράμε στο τελευταίο στάδιο πριν το νας του διανομέα περιστρέφεται με τη μισή τα-
ρεύμα φτάσει στο μπουζί. Το εξάρτημα που θα χύτητα σε σχέση με τον στρόφαλο.
αναλάβει αυτή την εργασία ονομάζεται δια- • Στα παλαιότερα αυτοκίνητα ο έλεγχος προ-
νομέας. Αποτελείται από έναν άξονα που περι- πορείας γινόταν μέσω του διανομέα, τώρα κάτι
στρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέση με τον τέτοιο γίνεται μέσω της ECU.
στροφαλοφόρο άξονα και φέρει κάποιες επα- • Ένα ασφαλές εύρος προπορείας ανάφλεξης
φές, οι οποίες την κατάλληλη στιγμή περνούν είναι από 5 έως 40 μοίρες πριν το ΑΝΣ, ανάλο-
το ρεύμα υψηλής τάσης στο κατάλληλο μπου- γα με το είδος του κινητήρα.
14