Page 14 - 06-2020_antallaktika
P. 14

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ

        Τι συμβαίνει όταν γυρνάς το κλειδί;





        Πώς λειτουργεί ένα σύστημα ανάφλεξης και από ποια εξαρτήματα αποτελείται;

               λειτουργία  του  συστήματος  ανάφλεξης

               ενός  οχήματος  απαιτεί  ακριβή  χρονισμό
        Ηαπό  την  πλευρά  των  διαφόρων  συστημά-
        των που εμπλέκονται. Η εκκίνηση ενός οχήματος
        συνεπάγεται πολύ περισσότερα από την απλή πε-
        ριστροφή ενός κλειδιού στο διακόπτη ανάφλεξης..
          Υπάρχει μία σειρά διαδικασιών που εκτελούνται
        από διάφορα εξαρτήματα ώστε τα 12 volt του συ-
        νεχούς ρεύματος να γίνουν περίπου 20.000 και,

        εν τέλει, να έχουμε καύση.
          Η λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης ξε-
        κινά από τις πηγές ρεύματος χαμηλής τάσης,
        που  δεν  είναι  άλλες  από  τη  γνωστή  σε  όλους
        μπαταρία ή το δυναμό. Το αμέσως επόμενο βήμα
        είναι η αύξηση της τάσης του ρεύματος και για
        να γίνει αυτό αναλαμβάνει δράση ο πολλαπλα- ζί. Ασφαλώς οι επαφές είναι ίσες με τον αριθμό
        σιαστής. Αποτελείται κυρίως από δύο πηνία που  των κυλίνδρων. Τέλος, τα μπουζί έχουν πλέον την
        είναι τυλιγμένα γύρω από έναν μεταλλικό πυρή- απαραίτητη τάση για να δημιουργήσουν σπινθήρα
        να. Το ένα πηνίο ονομάζεται πρωτεύον και αποτε- και η φάση της καύσης του μείγματος μπορεί να
        λείται από χοντρό σύρμα τυλιγμένο σε λίγες σπεί- ξεκινήσει!

        ρες, ενώ αντίθετα το άλλο ονομάζεται δευτερεύον
        και το χάλκινο σύρμα του είναι πολύ λεπτό, ενώ οι     Ξέρετε ότι:
        σπείρες  πολύ  περισσότερες.  Μόλις  «φορτιστεί»       • Στους σύγχρονους κινητήρες, κάθε μπουζί
        το πρώτο πηνίο με το ρεύμα των 12 volt, παρά- έχει τον δικό του πολλαπλασιαστή.
        γει ένα μαγνητικό πεδίο. Κατά την απότομη δια-         •  Η  τάση  στις  πρώτες  γενιές  πολλαπλασια-
        κοπή του ρεύματος στο πρωτεύον, διαδικασία που  στών  έφτανε  περίπου  στα  20.000  Volt,  ενώ

        γίνεται με τις «πλατίνες», δημιουργείται τάση χι- οι  σύγχρονοι  πολλαπλασιαστές  αγγίζουν  τα
        λιάδων Volt στο δευτερεύον πηνίο λόγω αυτε- 45.000 Volt.
        παγωγής.                                               • Το σύστημα στροφαλοφόρος άξονας-διανο-
          Η τάση πλέον έχει αυξηθεί στα επιθυμητά επί- μέας έχει σχέση μετάδοσης 2:1, δηλαδή ο άξο-
        πεδα και προχωράμε στο τελευταίο στάδιο πριν το  νας του διανομέα περιστρέφεται με τη μισή τα-
        ρεύμα φτάσει στο μπουζί. Το εξάρτημα που θα  χύτητα σε σχέση με τον στρόφαλο.
        αναλάβει  αυτή  την  εργασία  ονομάζεται  δια-         • Στα παλαιότερα αυτοκίνητα ο έλεγχος προ-
        νομέας. Αποτελείται από έναν άξονα που περι- πορείας γινόταν μέσω του διανομέα, τώρα κάτι
        στρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέση με τον  τέτοιο γίνεται μέσω της ECU.
        στροφαλοφόρο άξονα και φέρει κάποιες επα-              • Ένα ασφαλές εύρος προπορείας ανάφλεξης

        φές, οι οποίες την κατάλληλη στιγμή περνούν  είναι από 5 έως 40 μοίρες πριν το ΑΝΣ, ανάλο-
        το ρεύμα υψηλής τάσης στο κατάλληλο μπου- γα με το είδος του κινητήρα.

                                                            14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19