Page 10 - 10 2020 SERVICE
P. 10

SERVICE



                                                              δας  είναι  άµεσα  συγχρονισµένα.  Το  µυστικό  όµως
                                                              για την οµαλή λειτουργία του κινητήρα είναι να κι-
                                                              νούνται συγχρονισµένα και οι δύο αυτές οµάδες. Αυ-
                                                              τός  είναι  ο  λεγόµενος  χρονισµός  του  κινητήρα  και
                                                              είτε µε τον έναν ιµάντα, είτε µε µία καδένα πετυχαί-
                                                              νουµε την αρµονική κίνηση των µηχανικών µερών.
                                                              Καθώς οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται, οι ανάγκες

                                                              του κινητήρα µεταβάλλονται δηµιουργώντας πρόβλη-
          τις τσιµούχες των βαλβίδων. Oι τσιµούχες των βαλ-   µα στους µηχανικούς. Κάπου εδώ έρχονται τα συστή-
        βίδων σφραγίζουν το θάλαµο καύσης από το λάδι         µατα µεταβλητού χρονισµού.
        που βρίσκεται πάνω από τις βαλβίδες. Όταν φθείρο-       Όσο οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται σε χαµηλά
        νται οι τσιµούχες, µπορεί να επιτρέψουν στο λάδι να   επίπεδα, ο χρόνος που οι βαλβίδες παραµένουν ανοι-
        στάξει µέσα στο θάλαµο και να συσσωρευτεί µέσα        χτές επαρκεί για τη σωστή πλήρωση – εκκένωση του
        σε αυτόν µέχρι να ξαναβάλεις µπρος την µηχανή
                                                              θαλάµου καύσης. Είναι εύκολα αντιληπτό, όµως ότι
        Εκκεντροφόρος                                         καθώς οι σ.α.λ. αυξάνονται, αυτός ο χρόνος µειώνεται

                                                              µε αποτέλεσµα να µην επιτυγχάνεται αποδοτική καύ-
          Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι µία µεταλλική ρά-      ση στον µέγιστο βαθµό. Αντίθετα αν η κίνηση των βαλ-
        βδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία ονο-  βίδων ρυθµιστεί µε  τέτοιο τρόπο, ώστε ο κινητήρας να
        µάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτερα ση-  λειτουργεί αποδοτικά στις υψηλές στροφές, θα υπάρ-
        µαντικός, µιας και είναι υπεύθυνος να ανοίγει και να   χει πρόβληµα στις χαµηλές στροφές λειτουργίας.
        κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής του κά-    Η λύση σε αυτό το πρόβληµα ονοµάζεται µεταβλη-

        θε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό των εκκεντρο-     τός χρονισµός των βαλβίδων και κατά καιρούς οι αυτο-
        φόρων είναι το βύθισµα που δίνουν στις βαλβίδες, αλ-  κινητοβιοµηχανίες έχουν δηµιουργήσει µηχανισµούς
        λά και η διάρκεια που θα τις αφήσουν ανοιχτές.        που λύνουν το συγκεκριµένο πρόβληµα µε διαφορε-
          Υπάρχουν κινητήρες µε αρχιτεκτονική που ονοµά-      τικό τρόπο. Άλλοι κατασκευαστές προτίµησαν να αυ-
        ζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam         ξήσουν το χρόνο που οι βαλβίδες παραµένουν ανοι-
        στην  οποία  υπάρχει  ένας  επικεφαλής  εκκεντροφό-   χτές όταν ο κινητήρας ξεπερνά ένα όριο σ.α.λ., ώστε η
        ρος άξονας ο οποίος αναλαµβάνει το άνοιγµα-κλείσι-    ροή να διαρκεί περισσότερο. άλλοι προτίµησαν να αυ-
        µο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών της     ξήσουν το βύθισµα των βαλβίδων, ώστε να αυξηθεί η
        εξαγωγής. Η πιο συνηθισµένη διάταξη όµως είναι η      εισερχόµενη – εξερχόµενη µάζα, ενώ άλλοι συνδύα-
        «DOHC», η οποία αποτελείται από δύο εκκεντροφό-       σαν και τις δύο µεθόδους.

        ρους. Ο ένας αναλαµβάνει το άνοιγµα-κλείσιµο των
        βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το άνοιγµα-κλεί-
        σιµο των βαλβίδων εξαγωγής. Ασφαλώς ένας κινη-
        τήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφόρους συνηθίζε-
        ται να έχει περισσότερες βαλβίδες ανά κύλινδρο µε
        αποτέλεσµα να υπερτερεί λόγω της βελτιωµένης ρο-
        ής που συµβάλλει στην αύξηση της ισχύος και τη µεί-

        ωση της κατανάλωσης.
        Πως συντονίζεται η κίνηση


          Όπως είναι λογικό, τα εξαρτήµατα της κάθε οµά-


                                                            10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15