Page 10 - 10 2020 SERVICE
P. 10
SERVICE
δας είναι άµεσα συγχρονισµένα. Το µυστικό όµως
για την οµαλή λειτουργία του κινητήρα είναι να κι-
νούνται συγχρονισµένα και οι δύο αυτές οµάδες. Αυ-
τός είναι ο λεγόµενος χρονισµός του κινητήρα και
είτε µε τον έναν ιµάντα, είτε µε µία καδένα πετυχαί-
νουµε την αρµονική κίνηση των µηχανικών µερών.
Καθώς οι στροφές λειτουργίας αυξάνονται, οι ανάγκες
του κινητήρα µεταβάλλονται δηµιουργώντας πρόβλη-
τις τσιµούχες των βαλβίδων. Oι τσιµούχες των βαλ- µα στους µηχανικούς. Κάπου εδώ έρχονται τα συστή-
βίδων σφραγίζουν το θάλαµο καύσης από το λάδι µατα µεταβλητού χρονισµού.
που βρίσκεται πάνω από τις βαλβίδες. Όταν φθείρο- Όσο οι στροφές του κινητήρα βρίσκονται σε χαµηλά
νται οι τσιµούχες, µπορεί να επιτρέψουν στο λάδι να επίπεδα, ο χρόνος που οι βαλβίδες παραµένουν ανοι-
στάξει µέσα στο θάλαµο και να συσσωρευτεί µέσα χτές επαρκεί για τη σωστή πλήρωση – εκκένωση του
σε αυτόν µέχρι να ξαναβάλεις µπρος την µηχανή
θαλάµου καύσης. Είναι εύκολα αντιληπτό, όµως ότι
Εκκεντροφόρος καθώς οι σ.α.λ. αυξάνονται, αυτός ο χρόνος µειώνεται
µε αποτέλεσµα να µην επιτυγχάνεται αποδοτική καύ-
Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι µία µεταλλική ρά- ση στον µέγιστο βαθµό. Αντίθετα αν η κίνηση των βαλ-
βδος, η οποία φέρει κάποια «δοντάκια», τα οποία ονο- βίδων ρυθµιστεί µε τέτοιο τρόπο, ώστε ο κινητήρας να
µάζονται «έκκεντρα». Ο ρόλος του είναι ιδιαίτερα ση- λειτουργεί αποδοτικά στις υψηλές στροφές, θα υπάρ-
µαντικός, µιας και είναι υπεύθυνος να ανοίγει και να χει πρόβληµα στις χαµηλές στροφές λειτουργίας.
κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής του κά- Η λύση σε αυτό το πρόβληµα ονοµάζεται µεταβλη-
θε κυλίνδρου. Βασικό χαρακτηριστικό των εκκεντρο- τός χρονισµός των βαλβίδων και κατά καιρούς οι αυτο-
φόρων είναι το βύθισµα που δίνουν στις βαλβίδες, αλ- κινητοβιοµηχανίες έχουν δηµιουργήσει µηχανισµούς
λά και η διάρκεια που θα τις αφήσουν ανοιχτές. που λύνουν το συγκεκριµένο πρόβληµα µε διαφορε-
Υπάρχουν κινητήρες µε αρχιτεκτονική που ονοµά- τικό τρόπο. Άλλοι κατασκευαστές προτίµησαν να αυ-
ζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam ξήσουν το χρόνο που οι βαλβίδες παραµένουν ανοι-
στην οποία υπάρχει ένας επικεφαλής εκκεντροφό- χτές όταν ο κινητήρας ξεπερνά ένα όριο σ.α.λ., ώστε η
ρος άξονας ο οποίος αναλαµβάνει το άνοιγµα-κλείσι- ροή να διαρκεί περισσότερο. άλλοι προτίµησαν να αυ-
µο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών της ξήσουν το βύθισµα των βαλβίδων, ώστε να αυξηθεί η
εξαγωγής. Η πιο συνηθισµένη διάταξη όµως είναι η εισερχόµενη – εξερχόµενη µάζα, ενώ άλλοι συνδύα-
«DOHC», η οποία αποτελείται από δύο εκκεντροφό- σαν και τις δύο µεθόδους.
ρους. Ο ένας αναλαµβάνει το άνοιγµα-κλείσιµο των
βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το άνοιγµα-κλεί-
σιµο των βαλβίδων εξαγωγής. Ασφαλώς ένας κινη-
τήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφόρους συνηθίζε-
ται να έχει περισσότερες βαλβίδες ανά κύλινδρο µε
αποτέλεσµα να υπερτερεί λόγω της βελτιωµένης ρο-
ής που συµβάλλει στην αύξηση της ισχύος και τη µεί-
ωση της κατανάλωσης.
Πως συντονίζεται η κίνηση
Όπως είναι λογικό, τα εξαρτήµατα της κάθε οµά-
10