Page 38 - Daily 2019_12_03
P. 38

Τα συστήµατα απενερ-

           TECH γοποίησης κυλίνδρων




          Εναλλακτικό downsizing




          Το downsizing είναι αρκετά δημοφιλές στους κινητήρες της τελευταίας 15ετίας, αν και η

                               μηχανολογική τάση πλέον είναι το rightsizing. Η αλήθεια είναι, ότι η μείωση
                                                της χωρητικότητας κάποιου κινητήρα επιφέρει μείωση της

                                                   κατανάλωσης καυσίμου. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι
                                                    απλός, μικρότερη χωρητικότητα=λιγότερος εισερχόμενος
                                                   αέρας=λιγότερο καύσιμο. Πάμε να δούμε ένα τρόπο που

                                                  γίνεται αυτό.

                                                                 Ford έχει, αφού εφάρμοσε την τεχνολογία αυ-
                                              Ο μοναδικός        τή  στον  γνωστό  -  και  πολυβραβευμένο  πια-
                                               τρικύλινδρος      1.000άρη EcoBoost. Σύμφωνα με την εταιρεία,
                                               κινητήρας         το σύστημα μπορεί να μειώσει την κατανάλωση
                                                με απενεργο-
                                                ποίηση           και τις εκπομπές ρύπων CO2 κατά περίπου 6%.
                                                κυλίνδρου         Μηχανολογικά, για να επιτευχθεί αυτή η δυνα-
                                               ανήκει στην       τότητα, απαιτούνται ασφαλώς κάποιας κλίμακας
                                              Ford.
                                                                 μετατροπές στον κινητήρα που αφορούν κυρίως
                                                                 τον μηχανισμό κίνησης των βαλβίδων. Στην πε-

                                                                 ρίπτωση της Ford, υπάρχει μια πολύ εξελιγμένη
                  πιο  προφανής τρόπος μείωσης της  τεχνοτροπία στον μηχανισμό κίνησης των βαλβί-
                  χωρητικότητας ενός κινητήρα είναι μέσω  δων του πρώτου κύλινδρου. Αυτό που εφαρμό-
           Ολιγότερων κυλίνδρων και μέσω μικρότε- ζεται είναι το εξής: Στην τρικύλινδρη λειτουργία
           ρης διαμέτρου και διαδρομής του εμβόλου. Αυ- όταν το έκκεντρο ακουμπά τον μηχανισμό κίνη-
           τή η πολιτική, αν και αποτελεσματική, εντούτοις  σης,  υπάρχει  κατακόρυφη  μετατόπιση  της  βαλ-
           δεν  παρουσιάζει  ευελιξία.  Δεν  θα  ήταν  καλύ- βίδας.  Στην  δικύλινδρη  λειτουργία  όμως,  ένας
           τερο  ο  κινητήρας  να  έχει  μεταβαλλόμενη  χω- μικρός  άξονας  συμπιέζει  ένα  ελατήριο  προς  τα

           ρητικότητα  αναλόγως  φορτίου  και  διαθέσεων  αριστερά  μέσω  υδραυλικής  πίεσης,  με  αποτέ-
           του  οδηγού;  Όντως  θα  ήταν.  Κάπως  έτσι,  λοι- λεσμα το έκκεντρο αν και έρχεται σε επαφή με
           πόν, γεννήθηκαν τα συστήματα απενεργοποίη- τον μηχανισμό, εντούτοις να μην μετατοπίζει την
           σης κυλίνδρων.                                        βαλβίδα αλλά μόνο τον μηχανισμό. Η όλη διαδι-
            Απενεργοποίηση  κυλίνδρων  σε  τρικύλινδρες  κασία δε, δεν απαιτεί κάτι παραπάνω από 14 χιλι-
           μηχανές                                               οστά του δευτερολέπτου ενώ είναι εφικτή μέχρι
            Αλήθεια,  πόσο  νόημα  έχει  να  χρησιμοποιη- τις 4.500 σ.α.λ. Το σύστημα είναι διαθέσιμο για
           θεί η απενεργοποίηση ενός κυλίνδρου σε έναν  μερικά δευτερόλεπτα κάθε φορά, όμως σε μια δι-
           τρικύλινδρο κινητήρα 1.000 κυβικών; Κατά την  αδρομή, το αποτέλεσμά του είναι αθροιστικό.




                                                                               38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43