Page 38 - Daily 2019_12_03
P. 38
Τα συστήµατα απενερ-
TECH γοποίησης κυλίνδρων
Εναλλακτικό downsizing
Το downsizing είναι αρκετά δημοφιλές στους κινητήρες της τελευταίας 15ετίας, αν και η
μηχανολογική τάση πλέον είναι το rightsizing. Η αλήθεια είναι, ότι η μείωση
της χωρητικότητας κάποιου κινητήρα επιφέρει μείωση της
κατανάλωσης καυσίμου. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι
απλός, μικρότερη χωρητικότητα=λιγότερος εισερχόμενος
αέρας=λιγότερο καύσιμο. Πάμε να δούμε ένα τρόπο που
γίνεται αυτό.
Ford έχει, αφού εφάρμοσε την τεχνολογία αυ-
Ο μοναδικός τή στον γνωστό - και πολυβραβευμένο πια-
τρικύλινδρος 1.000άρη EcoBoost. Σύμφωνα με την εταιρεία,
κινητήρας το σύστημα μπορεί να μειώσει την κατανάλωση
με απενεργο-
ποίηση και τις εκπομπές ρύπων CO2 κατά περίπου 6%.
κυλίνδρου Μηχανολογικά, για να επιτευχθεί αυτή η δυνα-
ανήκει στην τότητα, απαιτούνται ασφαλώς κάποιας κλίμακας
Ford.
μετατροπές στον κινητήρα που αφορούν κυρίως
τον μηχανισμό κίνησης των βαλβίδων. Στην πε-
ρίπτωση της Ford, υπάρχει μια πολύ εξελιγμένη
πιο προφανής τρόπος μείωσης της τεχνοτροπία στον μηχανισμό κίνησης των βαλβί-
χωρητικότητας ενός κινητήρα είναι μέσω δων του πρώτου κύλινδρου. Αυτό που εφαρμό-
Ολιγότερων κυλίνδρων και μέσω μικρότε- ζεται είναι το εξής: Στην τρικύλινδρη λειτουργία
ρης διαμέτρου και διαδρομής του εμβόλου. Αυ- όταν το έκκεντρο ακουμπά τον μηχανισμό κίνη-
τή η πολιτική, αν και αποτελεσματική, εντούτοις σης, υπάρχει κατακόρυφη μετατόπιση της βαλ-
δεν παρουσιάζει ευελιξία. Δεν θα ήταν καλύ- βίδας. Στην δικύλινδρη λειτουργία όμως, ένας
τερο ο κινητήρας να έχει μεταβαλλόμενη χω- μικρός άξονας συμπιέζει ένα ελατήριο προς τα
ρητικότητα αναλόγως φορτίου και διαθέσεων αριστερά μέσω υδραυλικής πίεσης, με αποτέ-
του οδηγού; Όντως θα ήταν. Κάπως έτσι, λοι- λεσμα το έκκεντρο αν και έρχεται σε επαφή με
πόν, γεννήθηκαν τα συστήματα απενεργοποίη- τον μηχανισμό, εντούτοις να μην μετατοπίζει την
σης κυλίνδρων. βαλβίδα αλλά μόνο τον μηχανισμό. Η όλη διαδι-
Απενεργοποίηση κυλίνδρων σε τρικύλινδρες κασία δε, δεν απαιτεί κάτι παραπάνω από 14 χιλι-
μηχανές οστά του δευτερολέπτου ενώ είναι εφικτή μέχρι
Αλήθεια, πόσο νόημα έχει να χρησιμοποιη- τις 4.500 σ.α.λ. Το σύστημα είναι διαθέσιμο για
θεί η απενεργοποίηση ενός κυλίνδρου σε έναν μερικά δευτερόλεπτα κάθε φορά, όμως σε μια δι-
τρικύλινδρο κινητήρα 1.000 κυβικών; Κατά την αδρομή, το αποτέλεσμά του είναι αθροιστικό.
38