Page 39 - Daily 2019_12_03
P. 39
Τα συστήµατα απενερ-
TECH γοποίησης κυλίνδρων
Άπενεργοποίηση κυλίνδρων σε τετρακύλινδρες μηχανές
πρώτη εταιρεία που εφάρμοσε απενεργο- Ο 1.500άρης TSI EVO
ποίηση κυλίνδρων σε τετρακύλινδρους κι- της Volkswagen
Η νητήρες ήταν η Volkswagen στους 1,4 TSI λέπτου για να ολο-
ACT, με το σύστημα να συνεχίζει να υφίσταται στους κληρωθεί, ενώ η
νέους 1,5 TSI EVO των 130 και 150 ίππων. Η απε- μείωση της κατανά-
νεργοποίηση των κυλίνδρων λαμβάνει χώρα σε εύ- λωσης μπορεί να φτά-
ρος στροφών από 1.350-3.200 σ.α.λ. και σε φορτία σει και το 1 λίτρο/100
μέχρι 75 Nm για την έκδοση των 130 ίππων και 85 χλμ. σε ορισμένα σενά-
Nm για την έκδοση των 150. Οι κύλινδροι που απε- ρια (π.χ. 50 χλμ/ώρα με
νεργοποιούνται είναι οι 2 μεσαίοι με αποτέλεσμα η 4η ταχύτητα).
χωρητικότητα του κινητήρα να μειώνεται στα 700 Πέραν της Volkswagen και η Mercedes, διαθέτει
κυβικά. Ο τρόπος που πραγματοποιείται αυτό είναι τετρακύλινδρο κινητήρα με απενεργοποίηση των
ο εξής: Οι εκκεντροφόροι άξονες έχουν μια ειδική κυλίνδρων στη νέα A-Class, τον ολοκαίνουργιο των
γεωμετρία στα σημεία που ελέγχονται οι βαλβίδες 1.330 κυβικών. Και εδώ, όπως και στον TSI ACT,
των δύο μεσαίων κυλίνδρων. Στα χαμηλά φορτία οι απενεργοποιούνται οι 2 μεσαίοι κύλινδροι σε χαμη-
4 επενεργητές μπαίνουν στα κατάλληλα διαμορφω- λομεσαία φορτία και στροφές (από τις 1.250-3800
μένα αυλάκια με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια σ.α.λ.) μέσω εξελιγμένης κίνησης των εκκεντροφό-
εγκάρσια μετατόπιση του εκκεντροφόρου, τόση, ρων. Ωστόσο στην περίπτωση της Mercedes-Benz,
όση χρειάζεται, ώστε τα έκκεντρα να μην έχουν κα- η απενεργοποίηση των κυλίνδρων είναι εφικτή μό-
μία επαφή με τις βαλβίδες, με αποτέλεσμα η καύση νο στην περίπτωση που ο κινητήρας συνεργάζεται
στους κυλίνδρους 2 και 3 να σταματά. Η όλη διαδι- με το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, υγρού τύπου
κασία χρειάζεται μόλις 13-36 χιλιοστά του δευτερο- της φίρμας.
Το σύστημα
απενεργοποίησης
των μεσαίων
κυλίνδρων της
Volkswagen.
Άπενεργοποίηση κυλίνδρων σε εξακύλινδρες μηχανές
Η απενεργοποίηση κυλίνδρων σε εξακύλινδρα μοτέρ μπορεί να απενεργοποιηθεί μια όχθη του V, μετατρέπο-
δεν είναι πολύ δημοφιλής λόγω του ότι εμφανίζονται ση- ντας τον κινητήρα ουσιαστικά τρικύλινδρο σε σειρά, ενώ
μαντικές ταλαντώσεις όταν απενεργοποιείται η μία πλευ- έχει προβλεφθεί και τετρακύλινδρη λειτουργία. Η ανι-
ρά του V. H Honda έχει εφαρμόσει το σύστημα (Variable σορροπία του κινητήρα σε λειτουργία τρικύλινδρη, αντι-
Cylinder Management) στον V6 κινητήρα της των 3,5 λί- μετωπίζεται μέσω ενεργών βάσεων που διαθέτει, ενώ
τρων. Στα χαμηλά φορτία, αναλόγως των περιστάσεων, ο ήχος αντιμετωπίζεται μέσω ενεργής ακύρωσης θο-
39