Page 29 - Net.autotriti.gr 23 Ιουλίου 2020
P. 29
TECH Η «επιστήµη» πίσω από
τον ήχο του κινητήρα
Είναι τουρμπάτο και το «φωνάζει» δυνατά!
Ξεκινάμε από τα βασικά, και όταν λέμε βασικά εν- η βαλβίδα εκτόνωσης βρίσκεται κοντά στην πετα-
νοούμε το να μπορεί ο καθένας εύκολα να ξεχω- λούδα γκαζιού και απελευθερώνει τον συμπιεσμέ-
ρίσει από τον ήχο αν πρόκειται για υπερτροφοδού- νο αέρα δημιουργώντας έναν όμορφο ήχο, ειδικά
μενο κινητήρα ή «φυσικής αναπνοής». Ποια είναι, αν ανήκει στην κατηγορία βαλβίδων ανοιχτού τύ-
όμως, τα χαρακτηριστικά του ήχου ενός turbo κι- που (τσαφφφφ).
νητήρα και τι τα προκαλεί; Ξεκινάμε από το γνω-
στό «σφύριγμα» (πφσσσς) σε συνθήκες υψηλού
φορτίου και σχετικά υψηλές στροφές λειτουργί-
ας. Είναι εύκολα αντιληπτός και προέρχεται από
την υψηλή ταχύτητα περιστροφής της φτερωτής
και την αναρρόφηση αυξημένης ποσότητας αέρα
από το περιβάλλον. Το δεύτερο βασικό χαρακτηρι-
στικό του ήχου των τούρμπο κινητήρων εντοπίζε-
ται στο απότομο κλείσιμο της πεταλούδας του γκα-
ζιού. Υπεύθυνη γι’ αυτόν τον όμορφο ήχο είναι η Το δεύτερο βασικό χαρακτηριστικό του ήχου των
βαλβίδα εκτόνωσης, κατά κόσμο, σκάστρα. Όταν σε υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων εντοπίζεται στο
συνθήκες υψηλού φορτίου ο οδηγός αφήσει από- απότομο κλείσιμο της πεταλούδας του γκαζιού.
τομα το πεντάλ του γκαζιού, τείνει να δημιουργη- Κάθε υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας γίνεται
θεί υπερπίεση στο κύκλωμα παροχής αέρα, αλλά εύκολα αντιληπτός από το γνωστό «σφύριγμα» σε
συνθήκες υψηλού φορτίου.
29
# daily 23-7-20_themata_PISO.indd 29 23/7/2020 3:52:41