Page 31 - Net.autotriti.gr 23 Ιουλίου 2020
P. 31

TECH           Πως λειτουργεί το σύστηµα
                                                                µεταβλητού χρονισµού CVVD


         Νέο σύστημα υπερπλήρωσης: Στα 2,1 bar η πίεση!
                 Πόσους κυλίνδρους έχει και μέχρι που στροφάρει;

           Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι ο ήχος ενός κι- ανά δύο περιστροφές του στροφαλοφόρου, συνε-

         νητήρα σχετίζεται με το πλήθος των κυλίνδρων και  πώς τρεις αναφλέξεις ανά μία περιστροφή στροφά-
         τις στροφές λειτουργίας. Γιατί, όμως, ένας V6 ακού- λου. Είναι εύκολα κατανοητό, λοιπόν, ότι στις 3.600
         γεται διαφορετικά από έναν V10; Η απάντηση εί- σ.α.λ. έχουμε 60x3=180 Hz. Αυτή είναι η συχνότη-
         ναι απλή και με μία φράση ονομάζεται «συχνότητα  τα που αντιλαμβανόμαστε και, όπως είναι λογικό,
         αναφλέξεων»! Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανό- αυξάνεται  αναλογικά  με  τις  στροφές  λειτουργίας
         μαστε από τη λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται  και το πλήθος των κυλίνδρων. Από εκεί και πέρα,
         άμεσα από τη συχνότητα των αναφλέξεων ανά μο- οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται η ανάφλε-
         νάδα χρόνου. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι για να πε- ξη (σχέση συμπίεσης κτλ), αλλά και ο τρόπος υλο-
         ριστραφεί ένας στροφαλοφόρος άξονας με συχνό- ποίησης  των  συστημάτων  εισαγωγής-εξαγωγής,
         τητα ενός Hz πρέπει να λειτουργεί στις 60 σ.α.λ.,  μεταβάλλουν την ένταση του ήχου. Το μόνο σίγου-

         άρα στις 3.600 σ.α.λ. έχουμε 60 Hz. Αυτό που μας  ρο είναι ότι όσο περισσότεροι είναι οι κύλινδροι και
         ενδιαφέρει για τον ήχο, όμως, είναι η συχνότητα  όσο υψηλότερα βρίσκεται το όριο περιστροφής, τό-
         των αναφλέξεων. Στην περίπτωση ενός εξακύλιν- σο πιο υψηλή θα είναι η συχνότητα του ήχου που
         δρου τετράχρονου κινητήρα έχουμε έξι αναφλέξεις  αντιλαμβανόμαστε.






















         Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανόμαστε από τη          Η συχνότητα που αντιλαμβανόμαστε αυξάνεται
         λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από τη  αναλογικά με τις στροφές λειτουργίας και το
         συχνότητα των αναφλέξεων ανά μονάδα χρόνου.          πλήθος των κυλίνδρων.



               Ξέρετε ότι:                                       - Στην πλειονότητα των αγωνιστικών κινητή-

              -  Στην  προσπάθειά  τους  να  βελτιώσουν  τον
             ήχο,  οι  αυτοκινητοβιομηχανίες  χρησιμοποιούν  ρων χρησιμοποιούνται flat-plane στροφαλοφό-
             είτε ηλεκτρονικά μέσα, είτε ενεργές βαλβίδες  ροι άξονες, μιας και η ευστροφία είναι πολύ πιο

             στο σύστημα εξαγωγής.                              σημαντική από την ελάττωση των κραδασμών.
                                                                  - Το εξάρτημα της εξάτμισης που αναλαμβάνει
               - Λόγω της απουσίας αντικραδασμικού άξονα,
             στους flat-plane στροφάλους χρησιμοποιούνται  τη μείωση της έντασης των ηχητικών κυμάτων

             ελαφριά υλικά ώστε να μειωθούν όσο το δυνα-        που προέρχονται από τον κινητήρα ονομάζεται

             τόν περισσότερο οι κραδασμοί.                      σιλανσιέ, γνωστό και ως σιγαστήρας. n



                                                    31




          # daily 23-7-20_themata_PISO.indd   31                                                                  23/7/2020   3:52:47
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36