Page 31 - Net.autotriti.gr 23 Ιουλίου 2020
P. 31
TECH Πως λειτουργεί το σύστηµα
µεταβλητού χρονισµού CVVD
Νέο σύστημα υπερπλήρωσης: Στα 2,1 bar η πίεση!
Πόσους κυλίνδρους έχει και μέχρι που στροφάρει;
Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι ο ήχος ενός κι- ανά δύο περιστροφές του στροφαλοφόρου, συνε-
νητήρα σχετίζεται με το πλήθος των κυλίνδρων και πώς τρεις αναφλέξεις ανά μία περιστροφή στροφά-
τις στροφές λειτουργίας. Γιατί, όμως, ένας V6 ακού- λου. Είναι εύκολα κατανοητό, λοιπόν, ότι στις 3.600
γεται διαφορετικά από έναν V10; Η απάντηση εί- σ.α.λ. έχουμε 60x3=180 Hz. Αυτή είναι η συχνότη-
ναι απλή και με μία φράση ονομάζεται «συχνότητα τα που αντιλαμβανόμαστε και, όπως είναι λογικό,
αναφλέξεων»! Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανό- αυξάνεται αναλογικά με τις στροφές λειτουργίας
μαστε από τη λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται και το πλήθος των κυλίνδρων. Από εκεί και πέρα,
άμεσα από τη συχνότητα των αναφλέξεων ανά μο- οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται η ανάφλε-
νάδα χρόνου. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι για να πε- ξη (σχέση συμπίεσης κτλ), αλλά και ο τρόπος υλο-
ριστραφεί ένας στροφαλοφόρος άξονας με συχνό- ποίησης των συστημάτων εισαγωγής-εξαγωγής,
τητα ενός Hz πρέπει να λειτουργεί στις 60 σ.α.λ., μεταβάλλουν την ένταση του ήχου. Το μόνο σίγου-
άρα στις 3.600 σ.α.λ. έχουμε 60 Hz. Αυτό που μας ρο είναι ότι όσο περισσότεροι είναι οι κύλινδροι και
ενδιαφέρει για τον ήχο, όμως, είναι η συχνότητα όσο υψηλότερα βρίσκεται το όριο περιστροφής, τό-
των αναφλέξεων. Στην περίπτωση ενός εξακύλιν- σο πιο υψηλή θα είναι η συχνότητα του ήχου που
δρου τετράχρονου κινητήρα έχουμε έξι αναφλέξεις αντιλαμβανόμαστε.
Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανόμαστε από τη Η συχνότητα που αντιλαμβανόμαστε αυξάνεται
λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από τη αναλογικά με τις στροφές λειτουργίας και το
συχνότητα των αναφλέξεων ανά μονάδα χρόνου. πλήθος των κυλίνδρων.
Ξέρετε ότι: - Στην πλειονότητα των αγωνιστικών κινητή-
- Στην προσπάθειά τους να βελτιώσουν τον
ήχο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν ρων χρησιμοποιούνται flat-plane στροφαλοφό-
είτε ηλεκτρονικά μέσα, είτε ενεργές βαλβίδες ροι άξονες, μιας και η ευστροφία είναι πολύ πιο
στο σύστημα εξαγωγής. σημαντική από την ελάττωση των κραδασμών.
- Το εξάρτημα της εξάτμισης που αναλαμβάνει
- Λόγω της απουσίας αντικραδασμικού άξονα,
στους flat-plane στροφάλους χρησιμοποιούνται τη μείωση της έντασης των ηχητικών κυμάτων
ελαφριά υλικά ώστε να μειωθούν όσο το δυνα- που προέρχονται από τον κινητήρα ονομάζεται
τόν περισσότερο οι κραδασμοί. σιλανσιέ, γνωστό και ως σιγαστήρας. n
31
# daily 23-7-20_themata_PISO.indd 31 23/7/2020 3:52:47