Page 30 - Net.autotriti.gr 23 Ιουλίου 2020
P. 30
TECH Η «επιστήµη» πίσω από
τον ήχο του κινητήρα
Στήσε αυτί: cross-plane ή flat-plane στρόφαλος; Νέο σύστημα υπερπλήρωσης: Στα 2,1 bar η πίεση!
Μπορεί ο ήχος δύο σύγχρονων υπερτροφο- την ύπαρξη δονήσεων, δημιουργεί έναν ξεχω-
Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι ο ήχος ενός κι-
δοτούμενων τετρακύλινδρων κινητήρων να εί- ριστό ήχο με αγωνιστικές καταβολές. νητήρα σχετίζεται με το πλήθος των κυλίνδρων και
ναι σχεδόν ίδιος, αλλά στους κινητήρες με πε- τις στροφές λειτουργίας. Γιατί, όμως, ένας V6 ακού-
ρισσότερους κυλίνδρους υπάρχει ένα στοιχείο
που διαφοροποιεί σε μεγάλο βαθμό τον ήχο και γεται διαφορετικά από έναν V10; Η απάντηση εί-
σχετίζεται με τον στροφαλοφόρο άξονα. Έχετε ναι απλή και με μία φράση ονομάζεται «συχνότητα
ακούσει ποτέ τον «εκκωφαντικό» ήχος του V8 αναφλέξεων»! Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανό-
μίας Ferrari 360 Stradale; Δεν έχει καμία σχέ- μαστε από τη λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται
ση με τον ήχο που παράγουν αντίστοιχοι κινη- άμεσα από τη συχνότητα των αναφλέξεων ανά μο-
τήρες και η αιτία βρίσκεται στην flat-plane αρχι- νάδα χρόνου. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι για να πε-
τεκτονική του στροφαλοφόρου άξονα. Το κύριο ριστραφεί ένας στροφαλοφόρος άξονας με συχνό-
χαρακτηριστικό αυτών των στροφάλων είναι Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί σε μεγάλο τητα ενός Hz πρέπει να λειτουργεί στις 60 σ.α.λ.,
βαθμό τον ήχο του κινητήρα σχετίζεται με τον
άρα στις 3.600 σ.α.λ. έχουμε 60 Hz. Αυτό που μας
ότι η πλάγια όψη εκτείνεται στο επίπεδο, εξ’ στροφαλοφόρο άξονα. ενδιαφέρει για τον ήχο, όμως, είναι η συχνότητα
ου και η ονομασία «flat». Αντίθετα στην πλειο-
νότητα των σύγχρονων κινητήρων, η προβολή των αναφλέξεων. Στην περίπτωση ενός εξακύλιν-
της πλάγιας όψης του στροφαλοφόρου άξονα δρου τετράχρονου κινητήρα έχουμε έξι αναφλέξεις
σχηματίζει έναν σταυρό, γι’ αυτό έχει καθιερω-
θεί η ονομασία «cross-plane». Τι σχέση έχουν,
όμως, όλα αυτά με τον ήχο που παράγει εν τέ-
λει ο κινητήρας; Οι «flat-plane» στρόφαλοι εί-
ναι μικρότεροι σε μέγεθος, είναι ελαφρύτεροι
μιας και δεν φέρουν αντικραδασμικούς άξονες Το κύριο χαρακτηριστικό στροφάλων σαν αυτόν
και, αναμφισβήτητα, μπορούν να στροφάρουν της εικόνας είναι ότι η πλάγια όψη εκτείνεται στο
περισσότερο, γεγονός που, σε συνδυασμό με επίπεδο, εξ’ ου και η ονομασία «flat».
Το ηχητικό κύμα που αντιλαμβανόμαστε από τη
λειτουργία ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από τη
συχνότητα των αναφλέξεων ανά μονάδα χρόνου.
Η προβολή της
πλάγιας όψης
αυτού του
είδους στροφα-
λοφόρων
αξόνων
σχηματίζει έναν
σταυρό, γι’ αυτό
έχει καθιερωθεί
η ονομασία
«cross-plane».
30
# daily 23-7-20_themata_PISO.indd 30 23/7/2020 3:52:45