Page 32 - 09 2020 ANTALLAKTIKA
P. 32
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Πως λειτουργεί το σύστημα ανάφλεξης;
Τα do’s and don’ ts για ένα υγιές κιβώτιο. Κατανόησε την λειτουργία του
για να ξέρεις πώς θα το έχεις σε καλή κατάσταση.
λειτουργία αυτεπαγωγής.
του συστήμα- Η τάση πλέον έχει
τος
Η ανάφλε- αυξηθεί στα επιθυμη-
ξης ενός οχήματος τά επίπεδα και προ-
απαιτεί ακριβή χρο- χωράμε στο τελευταίο
νισμό από την πλευ- στάδιο πριν το ρεύμα
ρά των διαφόρων φτάσει στο μπουζί. Το
συστημάτων που εξάρτημα που θα
εμπλέκονται. αναλάβει αυτή την
Η εκκίνηση ενός εργασία ονομάζεται
οχήματος συνεπάγε- διανομέας. Αποτε-
ται πολύ περισσότε- λείται από έναν άξο-
ρα από την απλή περιστροφή ενός κλειδιού στο διακό- να που περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέ-
πτη… Υπάρχει μία σειρά διαδικασιών που εκτελούνται ση με τον στροφαλοφόρο άξονα και φέρει κάποιες
από διάφορα εξαρτήματα ώστε τα 12 volt του συνε- επαφές, οι οποίες την κατάλληλη στιγμή περνούν
χούς ρεύματος να γίνουν περίπου 20.000 και, εν τέ- το ρεύμα υψηλής τάσης στο κατάλληλο μπουζί.
λει, να έχουμε καύση. Ασφαλώς οι επαφές είναι ίσες με τον αριθμό των κυ-
λίνδρων. Τέλος, τα μπουζί έχουν πλέον την απαραίτη-
Τι συμβαίνει όταν γυρνάς το κλειδί; τη τάση για να δημιουργήσουν σπινθήρα και η φάση
Η λειτουργία του συστήματος ανάφλεξης ξεκινά της καύσης του μείγματος μπορεί να ξεκινήσει!
από τις πηγές ρεύματος χαμηλής τάσης, που δεν Ξέρετε ότι:
είναι άλλες από τη γνωστή σε όλους μπαταρία ή το Στους σύγχρονους κινητήρες, κάθε μπουζί έχει τον
δυναμό. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η αύξηση δικό του πολλαπλασιαστή.
της τάσης του ρεύματος και για να γίνει αυτό ανα- Η τάση στις πρώτες γενιές πολλαπλασιαστών έφτανε
λαμβάνει δράση ο πολλαπλασιαστής. περίπου στα 20.000 Volt, ενώ οι σύγχρονοι πολλαπλα-
Αποτελείται κυρίως από δύο πηνία που είναι τυλιγ- σιαστές αγγίζουν τα 45.000 Volt.
μένα γύρω από έναν μεταλλικό πυρήνα. Το ένα πη- Το σύστημα στροφαλοφόρος άξονας-διανομέας έχει
νίο ονομάζεται πρωτεύον και αποτελείται από χοντρό σχέση μετάδοσης 2:1, δηλαδή ο άξονας του διανομέα
σύρμα τυλιγμένο σε λίγες σπείρες, ενώ αντίθετα το περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα σε σχέση με τον
άλλο ονομάζεται δευτερεύον και το χάλκινο σύρμα στρόφαλο.
του είναι πολύ λεπτό, ενώ οι σπείρες πολύ περισσότε- Στα παλαιότερα αυτοκίνητα ο έλεγχος προπορείας
ρες. Μόλις «φορτιστεί» το πρώτο πηνίο με το ρεύ- γινόταν μέσω του διανομέα, τώρα κάτι τέτοιο γίνεται
μα των 12 volt, παράγει ένα μαγνητικό πεδίο. Κατά μέσω της ECU.
την απότομη διακοπή του ρεύματος στο πρωτεύον, δι- Ένα ασφαλές εύρος προπορείας ανάφλεξης είναι
αδικασία που γίνεται με τις «πλατίνες», δημιουργεί- από 5 έως 40 μοίρες πριν το ΑΝΣ, ανάλογα με το
ται τάση χιλιάδων Volt στο δευτερεύον πηνίο λόγω είδος του κινητήρα.
32