Page 13 - 04 2021 ANTALLAKTIKA
P. 13
ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Τι ξέρεις για τον αισθητήρα λάμδα;
Πρόκειται ίσως για
τον σημαντικότερο
αισθητήρα. Ο
«λάμδα» ενημερώνει
την ECU με βάση
την περιεκτικότητα
οξυγόνου στα
καυσαέρια και ο
εγκέφαλος με τη
σειρά του αλλάζει
την αναλογία του
μείγματος .
ίναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύ- ηλεκτρόδια, το εξωτερικό εκτίθεται στα καυσαέρια και
σταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδο- το εσωτερικό έρχεται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό
Εμένα που παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση αέρα. Η τάση μεταξύ των δύο ηλεκτροδίων είναι το
ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον σήμα που «αντιλαμβάνεται» ο εγκέφαλος του οχήμα-
εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέ- τος και καταλαβαίνει αν το μείγμα είναι φτωχό ή πλού-
ρα-καυσίμου. σιο, ρυθμίζοντας στη συνέχεια την αναλογία καυσί-
Πρόκειται για τον αισθητήρα οξυγόνου Ο2, ή «λάμ- μου-αέρα.
δα» όπως αναφέρεται συνήθως και «ενημερώνει» την
ECU για το ποσοστό οξυγόνου που εμπεριέχεται στα Πόσοι τύποι υπάρχουν;
καυσαέρια. Είναι μία πολύ σημαντική πληροφορία για Οι αισθητήρες λάμδα χωρίζονται σε Ζιρκονίου, Α/Κ
το αυτοκίνητο γιατί με αυτό τον τρόπο ρυθμίζεται η και οι Titania. Όλοι κάνουν την ίδια δουλειά, ωστόσο
αναλογία του καύσιμου μείγματος. χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους και τεχνολο-
Ένα ιδανικό μείγμα αέρα-καυσίμου θα πρέπει να γίες για να μετρήσουν την αναλογία αέρα/καυσίμου
έχει στοιχειομετρική αναλογία 1:14,7 ώστε η καύση και παρουσιάζουν διαφορετικά το αποτέλεσμα.
του να θεωρείται τέλεια. Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαί-
νει ότι για κάθε γραμμάριο καυσίμου αναλογούν 14,7 Τι γίνεται αν χαλάσει;
γραμμάρια αέρα. Στην πράξη, όμως, δεν είναι εφικτός Αν υπάρξει πρόβλημα στο αισθητήρα λάμδα στην
αυτός ο αριθμός, οπότε χαρακτηρίζουμε ένα μείγμα ουσία η ECU δεν μπορεί να μετρήσει την αναλογία αέ-
πλούσιο όταν η ποσότητα καμένης βενζίνης είναι με- ρα/καυσίμου με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται μία
γαλύτερη από τον συγκεκριμένο λόγο και φτωχό όταν λανθασμένη χρήση του καυσίμου, αφού η κατανάλω-
είναι μικρότερη. Ο αισθητήρα λάμδα εκμεταλλεύεται ση καυσίμου γίνεται μεγαλύτερη, ενώ παρουσιάζονται
το γεγονός ότι το φτωχό μείγμα έχει μικρή διαφορά αδύναμη επιτάχυνση, διακοπές και επιβραδύνσεις.
σε περιεκτικότητα οξυγόνου από τον αέρα και το αντί- Η δυσλειτουργία του αισθητήρα λάμδα, μπορεί επί-
θετο, με αποτέλεσμα να παράγει μία τάση που πληρο- σης να προκαλέσει την λιγότερο αποτελεσματική λει-
φορεί την ECU. τουργία καταλύτη με πιθανό αποτέλεσμα την δημι-
Ουσιαστικά πρόκειται για έναν ηλεκτρολύτη με δύο ουργία περισσότερων επιβλαβών καυσαερίων.
13