Page 26 - Daily 2019-04-25
P. 26
Περί συστημάτων
TECH χρονισμού
Ο ρόλος των συστημάτων χρονισμού
Όπως ήδη γνωρίζουμε οι βαλβίδες εισαγωγής-εξα-
γωγής παίρνουν κίνηση από τους εκκεντροφόρους
και οι εκκεντροφόροι με τη σειρά τους παίρνουν κί-
νηση από τον στροφαλοφόρο. Η κίνηση αυτή γίνεται
μέσω του οδοντωτού ιμάντα ή της καδένας και οι δύο
άξονες είναι πάντα συγχρονισμένοι, γι’ αυτό άλλωστε
μιλάμε για συστήματα χρονισμού. Να υπενθυμίσου- Η τοποθέτηση ιμάντα σε έναν κινητήρα συνήθως δεν
με κάπου εδώ ότι ο στρόφαλος περιστρέφεται πάντα είναι πολύ οικονομική για τον αγοραστή γιατί δεν
με διπλάσια γωνιακή ταχύτητα από τους εκκεντροφό- είναι το κόστος, αλλά η δυσκολία επισκευής. Βέβαια,
ρους, δηλαδή ανά δύο περιστροφές του στροφαλο- είναι απολύτως επιβεβλημένη γιατί διαφορετικά
μπορεί να καταστραφεί ο κινητήρας.
φόρου έχουμε μία περιστροφή των εκκεντροφόρων.
Συνεπώς η σχέση μετάδοσης μεταξύ των δύο αξόνων ρώς τον κινητήρα. Η σωστή λίπανση του κινητήρα και
σε κάθε τετράχρονο κινητήρα πρέπει να είναι πάντα η συχνή αντικατάσταση του συστήματος χρονισμού,
2:1. Οποιαδήποτε αλλοίωση της σχέσης μετάδοσης, αν ο κινητήρας εξοπλίζεται με ιμάντα, είναι απαραίτη-
είτε από λάθος χρονισμό, είτε από σπάσιμο του ιμάντα τες αν δε θέλετε να μάθετε τι σημαίνει η φράση «κάρ-
εν ώρα λειτουργίας μπορεί να καταστρέψει ολοσχε- φωσε βαλβίδες».
Τα υπέρ και τα κατά του ιμάντα και της καδένας
Από την άλλη πλευρά, η τοποθέτηση ιμάντα δεν εί-
Η καδένα ναι οικονομική για τον αγοραστή, διότι πρόκειται για
με σωστή
λίπανση του ένα αναλώσιμο ανταλλακτικό που χρήζει αντικατά-
κινητήρα στασης, ενώ η καδένα με σωστή λίπανση του κινητή-
είναι πιθανό ρα είναι πιθανό να μην αλλαχθεί και ποτέ. Πιο πάνω
να μην
αλλαχθεί και μιλήσαμε για θόρυβο της καδένας, ο οποίος αυξάνε-
ποτέ. ται όταν υπάρχει μεγάλη φθορά. Τι σημαίνει, όμως,
κάτι τέτοιο; Σημαίνει ότι η καδένα «προειδοποιεί» τον
Ξεκάθαρη απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα ιδιοκτήτη ότι πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάστα-
δεν υπάρχει, ας ξεκινήσουμε όμως με τα υπέρ και τα ση, ενώ ο ιμάντας θα σπάσει ξαφνικά προκαλώντας
κατά της χρήσης ιμάντα. Πρώτα απ’ όλα, η τοποθέτη- τεράστια ζημιά. Τέλος, οι αλυσίδες είναι πιο ανθεκτι-
ση ιμάντα αντί για καδένα σε έναν κινητήρα εσωτε- κές σε επίπεδα υψηλής ροπής στρέψης, με αποτέλε-
ρικής καύσης είναι μία πολύ πιο οικονομική επιλογή σμα να προτιμώνται σε κινητήρες πετρελαίου επαγ-
για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία, συνεπώς μειώνεται γελματικών οχημάτων. Υπάρχει σωστή και λάθος
το κόστος παραγωγής. Επιπλέον, η λειτουργία είναι επιλογή; Ασφαλώς όχι. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
πιο «πολιτισμένη», ειδικά στην κρύα εκκίνηση που το επιλέγουν το σύστημα χρονισμού αξιολογώντας ξε-
λιπαντικό δεν έχει φτάσει σε όλα τα μέρη του κινητή- χωριστά τις ανάγκες του κάθε κινητήρα, αν και τα τε-
ρα. Ο θόρυβος, όμως, τις περισσότερες φορές μετα- λευταία χρόνια τα αυτοκίνητα με καδένα κερδίζουν
φράζεται σε αυξημένη τριβή, κι εδώ είναι ένα σημείο όλο και μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς, κυρίως
που κερδίζει και πάλι ο ιμάντας, μίας και συμβάλλει για να απαλλάσσεται ο ιδιοκτήτης από τη διαδικασία
στη βελτίωση της αποδοτικότητας. αντικατάστασης.
26