Page 26 - Daily 2019-04-25
P. 26

Περί συστημάτων
                                                TECH χρονισμού


            Ο ρόλος των συστημάτων χρονισμού


              Όπως ήδη γνωρίζουμε οι βαλβίδες εισαγωγής-εξα-
            γωγής παίρνουν κίνηση από τους εκκεντροφόρους
            και οι εκκεντροφόροι με τη σειρά τους παίρνουν κί-
            νηση από τον στροφαλοφόρο. Η κίνηση αυτή γίνεται
            μέσω του οδοντωτού ιμάντα ή της καδένας και οι δύο
            άξονες είναι πάντα συγχρονισμένοι, γι’ αυτό άλλωστε

            μιλάμε για συστήματα χρονισμού. Να υπενθυμίσου-      Η τοποθέτηση ιμάντα σε έναν κινητήρα συνήθως δεν
            με κάπου εδώ ότι ο στρόφαλος περιστρέφεται πάντα         είναι πολύ οικονομική για τον αγοραστή γιατί δεν
            με διπλάσια γωνιακή ταχύτητα από τους εκκεντροφό-    είναι το κόστος, αλλά η δυσκολία επισκευής. Βέβαια,
            ρους, δηλαδή ανά δύο περιστροφές του στροφαλο-            είναι απολύτως επιβεβλημένη γιατί διαφορετικά
                                                                                 μπορεί να καταστραφεί ο κινητήρας.
            φόρου έχουμε μία περιστροφή των εκκεντροφόρων.
            Συνεπώς η σχέση μετάδοσης μεταξύ των δύο αξόνων      ρώς τον κινητήρα. Η σωστή λίπανση του κινητήρα και
            σε κάθε τετράχρονο κινητήρα πρέπει να είναι πάντα    η συχνή αντικατάσταση του συστήματος χρονισμού,
            2:1. Οποιαδήποτε αλλοίωση της σχέσης μετάδοσης,      αν ο κινητήρας εξοπλίζεται με ιμάντα, είναι απαραίτη-
            είτε από λάθος χρονισμό, είτε από σπάσιμο του ιμάντα   τες αν δε θέλετε να μάθετε τι σημαίνει η φράση «κάρ-
            εν ώρα λειτουργίας μπορεί να καταστρέψει ολοσχε-     φωσε βαλβίδες».

           Τα υπέρ και τα κατά του ιμάντα και της καδένας


                                                                  Από την άλλη πλευρά, η τοποθέτηση ιμάντα δεν εί-
                                               Η καδένα          ναι οικονομική για τον αγοραστή, διότι πρόκειται για
                                               με σωστή
                                               λίπανση του       ένα αναλώσιμο ανταλλακτικό που χρήζει αντικατά-
                                               κινητήρα          στασης, ενώ η καδένα με σωστή λίπανση του κινητή-
                                               είναι πιθανό      ρα είναι πιθανό να μην αλλαχθεί και ποτέ. Πιο πάνω
                                               να μην
                                               αλλαχθεί και      μιλήσαμε για θόρυβο της καδένας, ο οποίος αυξάνε-
                                               ποτέ.             ται όταν υπάρχει μεγάλη φθορά. Τι σημαίνει, όμως,
                                                                 κάτι τέτοιο; Σημαίνει ότι η καδένα «προειδοποιεί» τον

            Ξεκάθαρη  απάντηση  στο  συγκεκριμένο  ερώτημα       ιδιοκτήτη ότι πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάστα-
           δεν υπάρχει, ας ξεκινήσουμε όμως με τα υπέρ και τα    ση, ενώ ο ιμάντας θα σπάσει ξαφνικά προκαλώντας
           κατά της χρήσης ιμάντα. Πρώτα απ’ όλα, η τοποθέτη-    τεράστια ζημιά. Τέλος, οι αλυσίδες είναι πιο ανθεκτι-
           ση ιμάντα αντί για καδένα σε έναν κινητήρα εσωτε-     κές σε επίπεδα υψηλής ροπής στρέψης, με αποτέλε-
           ρικής καύσης είναι μία πολύ πιο οικονομική επιλογή    σμα να προτιμώνται σε κινητήρες πετρελαίου επαγ-
           για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία, συνεπώς μειώνεται      γελματικών  οχημάτων.  Υπάρχει  σωστή  και  λάθος
           το κόστος παραγωγής. Επιπλέον, η λειτουργία είναι     επιλογή;  Ασφαλώς  όχι.  Οι  αυτοκινητοβιομηχανίες

           πιο «πολιτισμένη», ειδικά στην κρύα εκκίνηση που το   επιλέγουν το σύστημα χρονισμού αξιολογώντας ξε-
           λιπαντικό δεν έχει φτάσει σε όλα τα μέρη του κινητή-  χωριστά τις ανάγκες του κάθε κινητήρα, αν και τα τε-
           ρα. Ο θόρυβος, όμως, τις περισσότερες φορές μετα-     λευταία χρόνια τα αυτοκίνητα με καδένα κερδίζουν
           φράζεται σε αυξημένη τριβή, κι εδώ είναι ένα σημείο   όλο  και  μεγαλύτερο  ποσοστό  της  αγοράς,  κυρίως
           που κερδίζει και πάλι ο ιμάντας, μίας και συμβάλλει   για να απαλλάσσεται ο ιδιοκτήτης από τη διαδικασία
           στη βελτίωση της αποδοτικότητας.                      αντικατάστασης.


                                                                               26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31