Page 27 - Daily 2019-04-25
P. 27

Ηλεκτρονικά συστήματα
                                             TECH ευστάθειας


            Το αυτοκίνητό μου έχει ιμάντα ή καδένα;

              Πέρα  από  τη  διαφορά  στο  θόρυβο  του  κινητή- τι ο οδοντωτός ιμάντας είναι
            ρα, υπάρχει άλλος ένας τρόπος να διαπιστώσετε με  ένα  αναλώσιμο  ανταλλακτι-
            οπτικό τρόπο αν ο κινητήρας σας εξοπλίζεται με κα- κό και ο μηχανικός θα πρέ-
            δένα ή ιμάντα. Στην περίπτωση που το μοτέρ εξοπλί- πει να έχει εύκολη πρόσβαση

            ζεται με καδένα, θα διαπιστώσετε ότι το ψευτοκάπα- και  οπτικό  έλεγχο  στο  συγκε-
            κο (κάλυμμα εκκεντροφόρων) εκτείνεται από τη μία  κριμένο  χώρο  προκειμένου  να
            άκρη του μπλοκ μέχρι την άλλη. Αντίθετα, σε περι- προχωρήσει σε αντικατάσταση. Αντίθετα, η καδένα
            πτώσεις κινητήρων με ιμάντα χρονισμού, στην άκρη  είναι πιο «χωμένη» μέσα στο μοτέρ, μιας και υπάρ-
            του κινητήρα υπάρχει ένα πλαστικό κάλυμμα μέσα  χει περίπτωση να μην αλλαχθεί καθ΄ όλη τη διάρκεια
            στο οποίο βρίσκεται ο ιμάντας. Αυτό συμβαίνει διό- ζωής του κινητήρα.



                info

                            Ο ιμάντας και η αλυσίδα δεν εί-
             ναι οι μοναδικές μέθοδοι για τον χρονισμό ενός
             κινητήρα. Σε πολύστροφους κινητήρες υψηλής

             συμπίεσης συναντάμε μία συστοιχία γραναζιών
             που  ενώνουν  στροφαλοφόρο  άξονα  με  εκκε-
             ντροφόρους. Κάθε αλυσίδα λειτουργεί με ακρί-
             βεια  μέχρι  ένα  όριο  ταχύτητας  περιστροφής,
                                                                            Σε μεγαλύτερους κινητήρες (πχ V8 ή V10)
             από  εκεί  και  πάνω  η  κίνησή  της  γίνεται  άτα-            υπάρχουν περισσότερες από μία αλυσίδες
             κτα και εμφανίζονται ταλαντώσεις. Αντίθετα, τα         χρονισμού. Συνήθως, πέρα από την κύρια αλυσίδα,
             γρανάζια μπορούν να αυξήσουν αρκετά το όριο                  υπάρχουν και άλλες δύο που ενώνουν τους
             περιστροφής του κινητήρα, αλλά και να μεταφέ-          εκκεντροφόρους με τον αντικραδασμικό άξονα σε
                                                                                      κάθε πλευρά του σχήματος «V».
             ρουν τεράστια φορτία. Βέβαια, ο θόρυβος και οι
             κραδασμοί είναι αρκετοί, συνεπώς προτιμώνται           Κινητήρας Ferrari Enzo: Αντί

             σε  πανίσχυρους  κινητήρες  στους  οποίους  τον        για ιμάντα ή καδένα έχει
                                                                    τοποθετηθεί συστοιχία
             πρώτο ρόλο έχει η απόδοση και όχι η «πολιτι-           γραναζιών ώστε να είναι
             σμένη» λειτουργία.                                     εφικτή η αύξηση του ορίου
                                                                    περιστροφής.



             Ξέρετε ότι:

              -Είναι πολύ πιθανό οι κινητήρες εσωτερικής καύσης    -Προτείνεται με την αλλαγή του ιμάντα χρονισμού να
             του μέλλοντος να μην έχουν σύστημα χρονισμού, μιας  γίνεται και αντικατάσταση της αντλίας νερού.
             και η κίνηση των βαλβίδων θα ελέγχεται με πνευματι-   -Σε μεγαλύτερους κινητήρες (π.χ. V8 ή V10) υπάρ-
             κούς ή ηλεκτρουδραυλικούς μηχανισμούς.               χουν περισσότερες από μία αλυσίδες χρονισμού. Συνή-
              -Οι  κατασκευαστές  προτείνουν  αντικατάσταση  του  θως, πέρα από την κύρια αλυσίδα, υπάρχουν και άλλες
             ιμάντα  περίπου  ανά  5  με  6  χρόνια  και  στα  80.000- δύο που ενώνουν τους εκκεντροφόρους με τον αντι-
             90.000 χιλιόμετρα, ό,τι έρθει πρώτο.                 κραδασμικό άξονα σε κάθε πλευρά του σχήματος «V».




                                               27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32